Бамя : Готварски, кулинарни рецепти
Последни Рецепти
Последни Статии

Бамя

Добавено в Основни хранителни продукти

Добави към моето меню

Бамя, може да се срещне и като Бами́я, Окра, Гомбо или Дамски пръсти (лат. Abelmoschus esculentus) или елегнтното lady-finger на английски (дамски пръсти)— едногодишно тревисто растение, което се отглежда в почти всяка българска градина.

Бамята е един от най-старите зеленчуци в света и е много, много полезна. Тя е богата на фолиева киселина, бори стомашните язви, мощен имуностимулант е, а освен всичко друго е и много вкусна.

lady-finger okra pix
Баня, lady-finger, okra

Някои хора не харсват бамя. Незаслубено, защото е ниско калорична и с приятен специфичен вкус, добавена в летните гозби. Бамята е богата на витамини, минерали и фибри, което я прави полезен продукт при запек и изпитване на тежест в стомаха и липса на желание за хранене заради летните горещини

Особено качество на бамята е, че тонизира и дори разкрасява – казват, че консумиращите го по-често се радват на изравнен тен и здрава коса.

Много от летните рецепти за супа и яхния съдържат бамя.
За да запази хранителните си качества, бамята не бива да бъде съхранявана повече от 3-4 дни в хладилник в плик.

recepti bamya
Рецепти с бамя

Бамя с доматен сос

Консумацията на бамя спомага отслабването и поддържането на стройна фигура, защото има ниско съдържание на калории – 100 г осигуряват само около 30 калории.

Бямата е богата на витамин К, който е от ключово значение за кръвосъсирването и здравината на костите, тъй като подпомага усвояването на калция. Приемът му е от значение за профилактиката на остеопороза.

Бамята е богата и на манган, който участва в обмяната на веществата на много различни нива: в метаболизма на въглехидратите и белтъчините, активира някои ензими, важни за усвояване на витамини и други полезни вещества като витамин С, биотин, тиамин, холин; катализатор е за синтеза на мастни киселини и холестерол; също участва в процесите на формиране на костно вещество и производството на тироксин и полови хормони.

okra Pix

Освен витамин К и манган бамята съдържа и витамин С, фолиева киселина, магнезий, тиамин и витамин В6, което я прави полезна срещу редица състояния, появяващи се заради уседнал начин на живот.

Според резултати на множество изследвания консумацията на бамя намалява риска от развитие на диабет, сърдечносъдови заболявания и затлъстяване, тъй като повлиява благоприятно нивата на кръвната захар и на лошия холестерол.

Заради фолиевата киселина и лецитина бамята може да се използва в хранителните режими и за превенция от рак.
Фолиевата киселина е особено необходима на жените, които по време на бременност.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории