Средиземноморската диета помага на възрастните хора : Готварски, кулинарни рецепти
Последни Рецепти
Последни Статии

Средиземноморската диета помага на възрастните хора

Добавено в Здравословно хранене

Добави към моето меню

С възрастта мозъкът отслабва и намалява обема си, такъв е ходът на нещата с годините.
Движение, храната, предизвикателствата и положителните емоции могат да запазя активността на мозъчните процеси.

Нервната система лесно се уврежда от инфекции, травми, интоксикации, вредни навици и стрес
С напредването на възрастта човешкият мозък, както всички други органи, претърпява структурни и функционални промени. Намаляването на мозъчния обем в някои области с около 1% за година се съпровожда с бавно прогресиращи промени в скоростта на нервните процеси, отслабване на асоциативните и паметовите способности и постепенно задълбочаващи се нарушения в двигателните, емоционалните и поведенческите реакции.

old people pix 1

Стареенето на мозъка е по-интензивно при влошено кръвоснабдяване, нарушен оксидативен метаболизъм, интоксикации, натрупване на свободни радикали, промени в ензимната регулация, непълноценна имунна система. Настъпилите възрастови промени в редица органи също се отразяват върху функционирането на нервната система. Когато започваш да се движиш трудно, да виждаш по-трудно, да не чуваш… светът и усещанията се променят…

Това, което е доказано към момента е, че най-полезният режим за нервната система е постоянната, дозирана и многостранна физиологична активност.

Аеробните упражнения са физическа активност, при която работят много мускули и се нуждае от голямо количество кислород, затова може да подобри функциите на паметта и да поддържа здравето на мозъка, докато тялото застарява. Това е особено важно след 40-годишна възраст, когато обемът на мозъка започва да намалява с около 5% на всяко десетилетие.
До този извод стигат австралийски учени от Western Sydney University заедно с колегите си от Департамента за психическо здраве към Манчестърския университет

Изследване публикувано в научното издание Neurology показва, че начнът на хранене може да помогне и дори да ви накара да се чувствате по-шастливи. Ако следвате средиземноморската диета, като начин на хранене – тя помага за запазване на обема на мозъка.

Средиземноморският начин на хранене – с много зеленчуци, плодове, риба, зехтин и малко червено вино, предпазва мозъка на възрастните хора от свиване, показва изследване на шотландски учени.

olive-oil-pix-4

В изследването са участват 967 шотландци на около 70-годишна възраст, на които се прави сканиране на мозъка. Три години по-късно 401 от тях се връщат за второ сканиране. Междувременно те спазват т.нар. средиземноморска диета и докладват доколко стриктно са се придържали към нея.
Резултатите показват, че спазването на средиземноморската диета е свързано с по-малка загуба на мозъчен обем.

Екипът от университета на Единбург е проследил стотици възрастни хора три години. Резултатите показват, че хората, хранили се като по Средиземноморието, запазват повече от мозъчния си обем.
В средиземноморската диета количеството на месото е ограничено, особено на червеното. Рибата, млечните продукти и виното са в умерени количества.
Според шотландското изследване няма връзка между консумацията на риба и месо и запазването на обема на мозъка. Това предполага, че ползата се дължи на другите компоненти. Възможно е комбинацията от храни да предпазва от възпаление и сърдечносъдови болести, които допринасят за свиването на мозъка.

Средиземноморската диета включва сравнително малки количества червено месо, малко млечни продукти и използва зехтина като основен източник на мазнини.

Според шотландското изследване няма връзка между консумацията на риба и месо и запазването на обема на мозъка. Това предполага, че ползата се дължи на другите компоненти. Възможно е комбинацията от храни да предпазва от възпаление и сърдечносъдови болести, които допринасят за свиването на мозъка.

Физическите упражнения и начинът на хранене имат добър ефект при пациенти с болестта на Алцхаймер или страдащи от деменция.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории