Какво става, ако не пием достатъчно вода ? : Готварски, кулинарни рецепти
Последни Рецепти
Последни Статии

Какво става, ако не пием достатъчно вода ?

Добавено в Здравословно хранене

Добави към моето меню

Пийте вода! Това е съвет, който срещаме постоянно. Дехидратацията изпива енергията ни и причинява умора, объркване, неравномерности в ритъма на сърцето… Дори разлика само 1 до 2% спад в хидратирането на организма може да доведе до умора и объркване. Затова стойте хидратирани през целия ден.
Съветът колко вода да пием – 20 мл на 1 кг тегло или при тегло от 60 кг това означава 1,8 л вода на ден, като може да бъде и билков чай, айрян, от свежи плодове и зеленчуци.
Колко вода ни е необходима зависи и от външни фактори като температура и от физическата активност.
При активен спорт може да изпиете и 3 л вода на ден.

Аз самата съм имала проблем с пиенето на вода в офиса. Съзнателно съм изграждала навика да изпивам по литър вода докато съм на работа. И водата е нещото, което нося когато сме на преход в планината или велопреход. Случвало ми се е да пия чай от откъртени парчета от ледник високо в планината, да се науча че вода се пие и от земята и как да преценявам коя да бъде (трябва да я виждате как извира между камъни) Когато тръгваме на велопреход (това означава денивелация, много км и часове) в раницата има поне 2 л вода. Когато тръгвам да тичам в парка това, което вземам е телефона, бутилката с вода и плод – и раницата е специална за да е удобно за пиене на водата. И още нещо има, ако не предвидите вода, която да носите и няма откъде да взеете- настава такава жажда, все едно сте в пустинята.

Колко вода трябва да се пие?
Националната служба на здравеопазване на Великобритания (2018 г.) съветва да се пие по 1,5-2 литра течности дневно. Според експертите поемането на по-малко течности крие рискове за здравето.
Хората с по-висок ръст и по-тежко телосложение трябва да приемат повече вода. Когато се пие алкохол, той трябва да се поема заедно с вода.
Не е задължително да се пие само вода – количеството течност може да се набавя и чрез консумацияна обезмаслено мляко, напитки без захар, чай (черен и билков), кафе. Специалистите обаче съветват да не се пие повече от 150 мл от тези напитки дневно.

water drink sport pix

Какво става с тялото, ако тренираме и не пием достатъчно вода?

Професионалните спортисти знаят, че не трябва да лишавате тялото си от необходимата влага. Редакторите на Bright Side споделят какво ще се случи с тялото ви, ако пренебрегнете сигналите му и не пиете вода.

Допринасяте за стареенето на кожата
Доказано е, че спортът има подмладяващ ефект върху кожата. Благодарение на кръвообращението клетките на кожата се обогатяват с кислород, производството на колаген се увеличава и бръчките стават по-малки. Нашето тяло обаче се нуждае от добро количество течност, за да помогне на кръвта да циркулира.

Губите вода, а не мазнини
Някои хора смятат, че ако не пият вода по време на тренировка, ще отслабнат по-бързо. Да, ще видите ефекта веднага, но всъщност не губите излишната мазнина, а вода. Липсата на вода не позволява да горим мазнините ефективно. Нормалната циркулация на кръвта, която обогатява клетките с кислород, не е възможна при недостиг на вода.

Токсините остават в тялото ни.
По време на физически упражнения тялото ни се освобождава от токсините чрез кръвообращението и потенето. Ако не осигурите на тялото си достатъчно вода, потенето няма да бъде толкова интензивно и повечето токсини ще останат в тялото.

Ефективността на тренировките намалява.
Дехидратацията има отрицателно въздействие върху ефективността на тренировката. Ако загубите 5% от течностите в тялото, ефективността на вашата тренировка намалява с 30%. Това означава, че не позволявате на тялото ви да изгаря мазнини или да трупа мускули.

Започвате да изпитвате мускулни болки.
Мускулната болка настъпва след добра тренировка. Но ако не пиете достатъчно вода, тази болка може да продължи повече от няколко дни.

Увеличава се сърдечното натоварване.
Ако не поемате достатъчно течности, кръвта ви се сгъстява, а вашите кръвоносни съдове се стесняват, за да пестят ограниченото количество вода. В резултат сърдечното натоварване се увеличава, защото сърцето се опитва да изтласка по-гъст кръвопоток през по-тесни съдове. Това може да доведе до тахикардия, недостиг на въздух и високо кръвно налягане.

Появява се подуване
Трудно е да се повярва, но ако не пиете достатъчно вода по време на тренировки, може да се появят отоци. Тялото ни усеща загубата на течност и се опитва да се спаси. В резултат на това се появяват отоци и тъмни кръгове под очите.

water drink fruits pix

Концентрацията намалява, увеличава се умората
Дори ако загубите едва 1-2% от течност, концентрацията и вниманието ви намаляват, а напрежението и умората се увеличават. Усещате постоянна умора и сте в лошо настроение.

Започвате да ядете повече
Често бъркаме глада с жажда. Така че, ако не пиете, докато правите упражнения и се почувствате гладни след това, тялото ви вероятно се нуждае от малко вода. Първо изпийте чаша вода и ако все още се чувствате гладни, не се колебайте да хапнете лека закуска.

water drink pix 1
Как трябва да пием по време на тренировка?
Препоръчва се да се пие около 200 мл на всеки 20 минути тренировка. Много зависи от интензивността на упражнението. Може да пробягате 5 км в парка и без да ожаднеете, но след 10м скачане на въже – да сте жадни.

Водни или спортни напитки?
Ако правите кратка тренировка, водата ще е достатъчна. Но ако тренирате повече от 2 часа, по-добре е да изберете спортна напитка. Тя ще обогати тялото ви с течности, въглехидрати и минерали, които ще го заредят с калий и магнезий. Пийте вода (не спортна напитка) няколко часа преди тренировка. А ако сте пили спортна напитка по време на тренировка, препоръчително е да пиете вода веднага след това.

isotonic pix

За изотонични напитки може да се прочете много. Дали ще пиете зависи от това колко е голямо натоварването, колко е продължително и дали е част от няколкодневно натоварване. Ако тръгвате да качвате Черни връх – вземете си бутилка вода. Ако бягате първия си планински маратон – може да е и 13 км от х. Момина скала на Витоша с малка денивелация – вземете си. Носете и, ако ви предстои изкачване на връх по-висок от 4 000 м или денивелация повече от 2 000 м за 24 часа.
Изотонични са напитките, които съдържат минерални соли, които компенсират загубата на електролити в процеса на потене по време на активна тренировка. Солите са разтворени във воден разтвор с до 5% съдържание на гликоза (изотоничен разтвор). Често в разтвора се добавят различни витамини и микроелементи. Най-доброто време за прием на изотонични напитки е по време на тренировка, на малки глътки.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории