Последни Рецепти
Последни Статии

Най-полезните храни за сърцето

Добавено в Здравословно хранене

Добави към моето меню

Сърдечно съдовите болести е нещо, което се случва. Колкото и да се опитваме да живеем здравословно и спокойно, далече от всякакъв вид стрес – физически, химически и емоционален – никой не е застрахован.

Това са симптоми, които ако усетите посетете вашия лекар – продължителен задух, болка в гърдите, дискомфорт, неразположение, отпадналост. Така можем да установим още най-ранните изменения в сърдечно-съдовия статус.
Тежест в гърдите, която е на широка площ и не се влияе от дишането, изтръпване на лявата ръка, на долната челюст, болка между плешките, световъртеж са симптоми, които никога не бива да се пренебрегват. В случаите, когато те са предизвикани от заболяване на сърцето, може да се стигне и до фатален изход.

insult

Движение и храна – две неща на които може да повлияем за да бъдем по-здрави и в по-добра форма.
Храната, която приемаме всеки ден е и лекарство и най-достъпната профилактика
Половинчасовите всекидневни разходки намаляват риска от преждевременна смърт вследствие на инсулт,
Консумацията на зеленчуци, плодове и пълнозърнести храни намалява риска от инсулт

Специалисти от Британската асоциация на диетолозите съставиха списък на храните, които са най-полезни за сърцето. 

– Пълнозърнести храни – на първо място са пълнозърнестите продукти като макаронени изделия от пълнозърнесто брашно (от твърда пшеница, като са възможни варианти и от други брашна, вкл такива без глутен), ръжен хляб и кафяв ориз. Тези храни намаляват риска от смърт заради сърдечно-съдови заболявания с 9%.
Пълнозърнестите храни са ключ към дълголетието, защото намаляват опасността от смърт от сърдечносъдови заболявания.
radishes pix
Сандвич от филийка пълнозърнест хляб със семена, украсен с тънко нарязани репички

– Бобови храни – следващи в списъка са бобовите, които са богати на фибри, протеини и магнезий и позволяват да се контролира холестерола за сметка на намалените показатели при усвояването му. Само 130 г дневно са достатъчни, за да се понижи нивото на холестерола с 5%.
Бобови храни са боб, леща, нахут, грах от които може да се приготвят толкова вкусни рецепти.
Няколко причини да включвате редовно бобови в храненето си
bobovi 450 2 labe


– Плодове и зеленчуци
– са ценен източник на калий – важен за контрола на кръвното налягане.

– Риба – мазна риба и морски дарове е храна богата на мастни аминокиселини, които са полезни за сърцето, на калий и на витамините В12 и В6. Употребата само на 4 порции риба седмично може да намали настъпването на сърдечен пристъп с 21%.
Препоръката за хранене на СЗО е за две порции мазна риба на седмица. Опитайте поне веднъж в седмицата да включвате в храненето си риба, като се има в предвид предлагането и високата цена на риба у нас.

cold day pix

Зимата и студените дни крие рискове за сърцето
Достатъчно течности, топли дрехи навън, разнообразна и силна храна е съвета на кардиолога от Александровска болница д-р Красимир Петков.

Когато времето е студено кръвното налягане започва да се повишава, защото кожата рефлекторно се свива и намиращата се в нея кръв, която е около 1 литър, трябва да се намести във вътрешността на тялото. Този обем става прекалено голям за вътрешните органи и при болни с артериална хипертония се налага промяна на дозировките на лекарствата.

Препоръчително е пациентите със сърдечна недостатъчност да се ваксинират срещу грип в началото на есента.

Хората, които имат установена сърдечна болест е желателно да се да ограничат излизането навън при студено време, защото обличането с повече дрехи създава допълнително натоварване върху организма и сърцето.
Друг проблем е дишането през устата при натоварване, което вкарва директно студен въздух в белите дробове и свиване на коронарните съдове. Желателно е болните да носят шал и облеклото им да е подходящо, за да не изстива тялото.

Продължителното консумиране на мазна храна през зимата, също крие рискове за здравето, тъй като увеличава вискозитета на кръвта, което забавя преминаването й през най-малките кръвоносни съдове. Хората с исхемична болест и натрупани плаки в някои кръвоносни съдове са особена рискова група в това отношение.

Препоръчително е ежедневното ни хранене да включва много плодове и зеленчуци, богати на фибри, микроелементи и витамини. Няма по-добро средство за здравето на сърцето от водата. И дори през зимата студеното време не бива да ни подлъгва да пием по-малко течности. Минималното количество вода за възрастен човек на ден е 1,5 литра.
Според последните проучвания кафето не оказва значително влияние върху кръвното налягане, то тонизира сърдечно-съдовата и нервната система, но и с него не бива да се прекалява.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории