В сезона на копривата : Готварски, кулинарни рецепти
Последни Рецепти
Последни Статии

В сезона на копривата

Добавено в Здравословно хранене

Добави към моето меню

Сезонът на копривата е открит. Възползвайте се! През пролетта, ранната пролет – края на март, началото на април, когато сте сред природата не забравяйте да наберете торбичка коприва или да купите от някоя възрастна жена – вкусна е, полезне е и толкова много рецепти може да се приготвят.

Копривата – царицата на пролетта
nettle Pix

Едно от най-често срещените и свободно растящи под път и на път още в началото на пролетта растения е и сред най-полезните билки. Другото такова е глухарчето – расте над път и под път, а става чуден мед от него, и на салата може и като билка е полезно.
Обикновената коприва (Urtica dioica) е билката, извървява пътя от негативната при първи контакт реакция до това да стане любима храна през пролетта и билка, която да помага. Това, че пари и дразни кожата много бързо отстъпва пред полезните свойства, които притежава.

Копривата е доказателство за това как природата ни е осигурила, когато имаме най-голяма нужда от него средство за превенция и защита от типичните за пролетта здравословни проблеми. Сезонни алергии, астма, анемия, пролетна умора – всички те се влияят положително от различните форми, под които може да консумираме коприва през пролетта.

kopriva

Най-голям фармакологичен интерес представляват листата и коренът на копривата. В тях се установява най-голяма концентрация на полезни хранителни вещества. Свежите листа на копривата са добър източник на витамини – А, В, D, Е и К, минерални соли (калций, манган, желязо, калий, цинк, магнезий и мед), ферменти, хлорофил и багрилни вещества, както и на дъбилни вещества, пантотенова киселина, ситостерол и хистамин, а корените – най-вече на нишесте.

Витамини – копривата е източник на витамин А, 100 г листа съдържат количество, три пъти по-голямо от препоръчителния дневен прием на витамина. Същото важи и за количеството на витамин К в копривата – друг от важните мастноразтворими витамини. Богата е и на витамин В6.

Микроелементи – от съществено значение е високото съдържание на желязо в копривата – най-важният микроелемент за превенция и лечение на анемия. Освен него с много високи концентрации са представени калцият и магнезият, а в по-ниски количества в копривата се съдържат също калий и силиций;

recepti kopriva
Рецепти с коприва
Хранителни характеристики на копривата – почти цялото количество въглехидрати, съдържащо се в копривата, се състои от баластни вещества, или фибри. Това прави билката много нискокалорична – 42 калории в 100 г. Този ефект се допълва от много ниското съдържание на мазнини (0.11 г в 100 г) и пълната липса (0) на холестерол;

Копривата е много полезна при анемия.
Има изразен противоалергичен ефект и подпомага облекчаването на астматичните пристъпи. Действа като мощен диуретик за стимулиране изхвърлянето на задържаната вода и обща детоксикация на организма. Копривата е и сред най-ефикасните билки за пречистване на кръвта.

Приема на копривата, сготвена или на чай, или като добавка, трябва да бъде съобразена с приема на определени лекарства, чието действие би могло да повлияе – при диабетиците и при високо кръвно налягане, както и някои лекарства.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории