Как да ни е топло през зимата : Готварски, кулинарни рецепти
Последни Рецепти
Последни Статии

Как да ни е топло през зимата

Добавено в Здравословно хранене

Добави към моето меню

Хранене през зимата

Вчера когато видях цъфналите кокичета, си помислих, че зимата си е отишла, че вече нема да им студ и сняг. Но тази сутрин навън всичко бе бяло и снега и студа отново са тук. Как да се преборим със студа? Може ли здравословното хранене да ни помогне, как и какво да обличаме в студеното време, за да не ни е студено, за да не се разболеем.

Сибирски студове ще ни мъчат в следващите дни, предричат синоптиците. Макар че вече почти свикнахме с минусовите температури, не е зле да предприемем още няколко стъпки, които ще ни помогнат да се предпазим от настинка.
На всички е ясно, че за да им е топло, трябва да се обличат добре. Много хора слагат дебели чорапи и ръкавици и се надяват, че само това ще им помогне да запазят тялото си топло. Причината за студените ръце и крака не е толкова студът, колкото изпотяването. Особено чувствителни са именно крайниците, защото на дланите, по стъпалата и под мишниците има най-голямо количество потни жлези. Ето защо дебелите вълнени чорапи и ботите с дебела подплата може да се окажат повече вредни, отколкото полезни. Те водят до изпотяване, след което краката изстиват и трудно се загряват отново.
Чорапите от чист памук пък попиват влагата и охлаждат краката. Затова е най-добре да се подберат чорапи от смесена материя, например от памук и ликра.
Дрехите трябва да са свободни. Тесните блузи и панталони може да спрат кръвообращението. Освен това в тях няма въздушен слой, който действа като изолатор на студа.

Облекло тип зелка. Ако ви се налага да излизате в студа, най-добрият начин да се стоплите е да се облечете на слоеве. Най-долният слой дрехи трябва да се състои от една или няколко синтетични тъкани. Полипропиленът например попива много добре потта от кожата. Можете да заложите и на дрехи от смесени синтетични материи, коприна и вълна. Следващият слой трябва да изолира добре тялото, като запазва естествената му топлина. Най-добрият вариант са вълнените тениски.

Особено внимание трябва да се обърне и на връхните дрехи. Шубата например само съхранява топлината на тялото, но не може да го стопли. Тази функция се изпълнява от въздуха, който се съдържа в промеждутъците между власинките на ватата, от която е ушита. Колкото повече въздух има, толкова по-топла, лека и мека е дрехата.

Ушанка вместо ръкавици – Главата е мястото, от което се губи най-голямо количество топлина. Кръвоносните съдове на главата се контролират от сърдечната дейност и не се прибират и отварят в зависимост от температурата на въздуха, както е при краката и ръцете. Ако искате да запазите ръцете и краката си топли, носете шапки, съветват ревматолозите. Това е също толкова важно, колкото и да носите ръкавици и чорапи.

Пушачите и нерваците са най-уязвими в студовете. Пристрастените към цигарите сами изстудяват ръцете си, като ги изваждат на студа, за да пушат. Тютюнът обаче води до измръзване по две причини. Никотинът предизвиква спазми в кръвоносните съдове и свива малките вени. Така се нарушава процесът на топлообмена на самия организъм.

Спокойствието пък може да е достатъчно, за да се запази тялото от измръзване. Обяснението е просто. Стресът предизвиква в организма същата реакция, която и студът. Кръвта “бяга” от ръцете и краката към мозъка и вътрешните органи. Това дава възможност на човек бързо да мисли и реагира.

Методите за отпускане и успокояване са много. Един от най-лесните за изпълнение е прогресивната мускулна релаксация. При нея трябва да се напрегнат, а след това да се отпуснат постепенно всички мускули от челото до пръстите на ръцете и краката. Това може да се прави по всяко време и навсякъде.

Забравете алкохола
Храненето повишава вътрешната температура на тялото. Този процес се нарича термогенеза. Затова, преди да излезете на студа, хапнете нещо топло, например супа или каша.
Обезводняването на организма може да засили охлаждането, като намали количеството на кръвта, която циркулира в тялото. Това може да се избегне отново със супи, каши, билкови чайове или месни бульони.

Кафето и другите напитки, съдържащи кофеин, съкращават кръвоносните съдове, затова трябва да се избягват в студовете.

Не се поддавайте на изкушението да изпиете чашка уиски или ром за сгряване. Спиртните напитки могат да стоплят временно ръцете и краката, но вредното им действие надвишава многократно ползите. Алкохолът води до увеличаване на потока на кръвта в кожата, като дава мигновено усещане за топлина. Но тази топлина бързо се загубва в студения въздух, като заедно с това снижава вътрешната температура.

За да ви е топло, яжте храна, богата на желязо. От недостига на този микроелемент може да се измени метаболизмът на щитовидната жлеза, която регулира топлината на тялото. За това помагат пилешкото месо, рибата, нетлъстите меса, зеленчуците със зелени листа. Добре действа и натуралният сок от портокал, защото помага за по-доброто усвояване на желязото в организма.

***
Заболяванията често започват от… мислите
Винаги търсете първоизточника, с

Студеното време не помага за доброто настроение. Светът ни се струва мрачен, неуютен, лишен от цветове, а респираторните инфекции проявяват своята активност. Настинките и депресията често се възприемат като даденост, с която е безполезно да се борим. Но както показват някои последни изследвания, болестите започват именно в нашата глава!
Ако човек има потиснато настроение заради лошото време, неприятности в личния живот, стресови ситуации, то това се отразява и на неговото здравословно състояние. Имунната система в този случай се задейства много бавно. Ако имате оптимистична нагласа, то тогава имунните клетки се образуват в много по-големи количества и защитават по-активно организма.
Затова биолозите стигат до извода, че можем сами да програмираме защитните сили на организма в полза на здравето.
Използвайте силата на мисълта, съветват те. Постоянно си внушавайте: “Здрав съм и ще се преборя с всяка инфекция”. Ако постоянно “вкарвате” в подсъзнанието си тази информация, ще можете да активизирате имунната система. Много може да се постигне и с помощта на автогенния тренинг и йогата.
И до днес лекарите спорят за лечението на настинката със студ. Студът е добро профилактично средство – две мнения за това няма! Звучи парадоксално, но този метод е доказал, че е много ефективен: от време на време излизайте на улицата за няколко минути само по тениска даже в студено време. Студът стимулира имунните клетки и те започват активно да се размножават. Още по-полезни са продължителните разходки в студено време, но разбира се, облечени добре.Организмът реагира на студения въздух с повишено кръвообращение – активизират се защитните сили на организма.
Разбира се, от инфекции ни предпазват не само доброто настроение и положителните емоции. В този период е много важно и правилното хранене. Имунните клетки се нуждаят от витамин С, който се съдържа в големи количества най-вече в цитрусовите плодове.
Витамин В6, който, освен в повечето видове меса и черния дроб, се съдържа в червените чушки и броколито и
витамин В12, на който много богати са млякото, месата и киселото зеле, също подпомагат образуването на имунните клетки в организма. В аптеките се предлагат разнообразни имунни стимулатори, много от тях на растителна основа, които можете да използвате, но желателно след като се посъветвате с вашия лекар

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории