Черноморска кухня
Добави към моето меню
Ще стигне ли марката „Черноморска кухня“ славата на средиземноморската?
За Средиземноморска диета и за ползите от нея като хранене е написано много. Може да видите и примерно меню, какво включва.
Това са по-скоро принципи на хранене, основани на кухнята на народите, които живеят в този регион. Природните условия са такива, че винаги има достъпни пресни плодове и зеленчуци, дарове на морето, зехтин, червено вино и много други ценни за здравето продукти.
Понятието „Средиземноморска диета“ е въведено от Ансел и Маргарет Кейз (Ancel Keys и Margaret Keys ) в книгата „За вкусната и здрава храна – средиземноморско решение“ (Human Nutrition, K-ration,Mediterranean diet)
След прекараните ваканции на Санторини, Крит и една година живот в Барселона – нашата българска кухня може и да е близка, но не е средиземноморска кухня, защото рибата, морските дарове, зехтина, маслините, плодовете, дори хляба не е такъв, какъвто е там. Дори хода на сезоните е различен, пролетта започва месец по-рано.
Какво може да означава израза „Черноморска кухня“?
След като нашите хотелиери ни изгониха от родното черноморие, за да ходим по близкото гръцкото, а тези които имат и финансова възможност и по-далече – е време да се сетят и за кулинарен туризъм в опит да ни върнат.
Това ще стане трудно!
От преди няколко години имам спомени от кулинарен туризъм по нашето Черноморие. Бяхме на гости на колега, който е роден и порастнал в Балчик. Той ни заведе в малък ресторант, който зарежда от рибарите. Там опитахме рибена чорба и няколко видя риба, които в магазина не може да се купят.
Посетихме и мидената риба в Дълбока. Какво си спомням ли? Ужасният път по който се стига. Не предлагаха никакви атракции, например разходка с лодка до мидите, а само рецепти приготвени с миди.
Какво може да означава „Черноморска кухня“?
Пържена цаца, сафрид и попчета, тройка кебапчета с гарнитура, гювече и шкембе чорба рано сутрин?
Това е далеч от гурме и от кулинарен туризъм?
Трябва да има емоция, преживяване, легенда! да запознава с бита на местните хора. Не случайно правило в кулинарния туризъм е “Храни се там, където се хранят местните!”
Може би така може да изглежда гурме Черноморска кухня
Ако се погледне на картата кои страни имат общо с Черно море – те са Русия, Украйна, Румъния, Турция, Грузия. Това са и страни, които може да имат интерес от развитие на бранда. Руската, турската, грузинската кухня са известни по света.
Трудно мога да си представя как ще се случи това, защото руската кухня е разпознаваема и по самовара и по шарените лъжици и е огромна, а в турската – черноморската кухня е само част и също има толкова много разпознаваеми рецепти.
Черно море (на руски: Чёрное море, на украински: Чорне море, на румънски: Marea Neagră, на турски: Karadeniz, на грузински: შავი ზღვა) е вътрешно море между Югоизточна Европа и Мала Азия.
Русия – бренд черноморская кухня
Терминът е формулиран за пръв път преди 11 г. от Федерацията на ресторантьорите и хотелиерите на Русия (ФРиО).
Ето какво казва Алла Пересолова, от Световната организация по туризъм (World Tourism Organization UNWTO) “Сейчас туристы тратят до 30% средств, выделенных на отдых, на еду. Происходит большой революционный сдвиг – туристы едут не только для того, чтобы пообщаться с местной культурой, но они хотят общаться с местным населением через кухню, местным своеобразием, которое несет местная кухня”
След като Сочи (7- 23 февруари 2014 г.)е обявен за столица на зимните олимпийски игри, решават брандът „Черноморска кухня“ да се популяризира със съвместните усилия на България, Русия и Турция.
Какво може да се направи за да не остане това само PR ход?
Вино Елитни регионални вина от местни сортове ще бъдат включени в бранда „Черноморска кухня“
С тази задача от българска страна се заемат група експерти от туристическия и ресторантьорския бранш. С решение на президиума на ФРиО за ръководител на проекта „Черноморска кухня“ в България е определен Желязко Атанасов – туроператор и професионалист от бранша, а централата е в Поморие.
Целта е до 2025 г. черноморската кухня да влезе в топ 15 на най-популярните кулинарни брандове в света.
„По земите край Черно море са идвали и си отивали много народи – гръцките колонизатори, римляните, по-късно османската и руската империи, Австро-Унгария, дори републиките Генуа и Венеция. Всяка от тези цивилизации е оставила свой отпечатък върху кухнята на местното население“, казва известният ресторантьор Игор Бухаров, президент на Федерацията на ресторантьорите и хотелиерите на Русия. Но кухнята има и много общи черти, коментира Бухаров пред БНТ.
„Когато започнахме да проучваме този въпрос, открихме близо 170 ястия по крайбрежието, практически еднакво приготвени и даже с почти еднакви имена. Това ни даде основание да смятаме, че можем да създадем такъв бранд“, изтъква Бухаров по време на срещата на министрите на туризма от Черноморското икономическо сътрудничество във Варна.
„Изследването на най-добрите световни кулинарни класации, проведено в периода 2014-2017 г., показа, че нито една от страните по Черноморското крайбрежие не влиза в топ 50 на гурме ястията. Изразът „Черноморска кухня“ не извиква конкретни асоциации в съзнанието на българските, руските и турските потребители“, констатира Владимир Баканов, вицепрезидент на ФРиО и ръководител на Програмата за развитие и популяризация на черноморската кухня от руска страна.
Той бе лектор в Петия черноморски винен форум във Варна, който се проведе в края на юни под патронажа на Международната организация на винопроизводителите (OIV) и бе подкрепен от Министерството на селското стопанство на Русия, от Община Варна и от Съюза на енолозите в България. Участие взеха компании от над 12 държави.
Цели:
– Благодарение на историческите връзки, които имаме, целта ни е до 2020 г. „Черноморска кухня“ да се открои като отделна категория световни ястия с ясна структура и елементи“, посочи Баканов.
– До 2025 г. да стане разпознаваема за потребителите, подобно на средиземноморската кухня, и да влезе в топ 15 на най-разпознаваемите и предпочитани кухни в света.
– Налагането на марката „Черноморска кухня“ да даде тласък в развитието на туризма в страните от Черноморския басейн с акцент върху гастрономическия туризъм.
До момента са подбрани около 150 продукта, които ще бъдат селектирани до 50 след дегустация в Турция в края на октомври. Това са традиционни за Черноморския регион риби, меса, хляб, плодове, зеленчуци, сирена, билки и подправки. Предвижда се брандът да обхване 25 регионални продукта с географски означения, десетина специфични съставки и подправки, типични за региона вина, сред които и от местни сортове грозде, съчетани с подходящи ястия.
Другите български професионалисти, ангажирани с популяризирането на типичните за Черноморския басейн храни и напитки, са Георги Тръпков – зам.-председател на БУПСПА и председател на сдружението на хотелиерите в Поморие, и Желязко Каракашев, ресторантьор и хотелиер.
Родните експерти смятат, че налагането на черноморската кухня като световна марка за гурме ще привлече по-различен клас туристи в контекста на динамично развиващия се световен туристически пазар.