Последни Рецепти
Последни Статии

Хранене по време на пост

Добавено в Здравословно хранене

Добави към моето меню

Хранене по време на пост
Как да се храним правилно по време на пост, когато се отказваме от месо, яйца, мляко, за да издържим през този период и без да навредим на здравето си?
Постът не е диета, не е и детокс програма. Тези, които спазват пост по религиозни причини, по нравствени убеждения се справят с поста много по-добре. И все пак по време на пост за да запазим здравето си трябва да се придържаме към някои правила за хранене

post hrana

1. Максимално разнообразно меню – едно от златните правила на диетологията е, ако се ограничаваме от нещо в храненето, в останалото менюто трябва да е разнообразно. Така се увеличава вероятността от останалите продукти да получим необходимите полезни вещества. За да осигурите незамените аминокиселини включвайте риба, когато е разрешено, а през останалото време бобови култури, соя и соеви продукти. За да осигурите незаменимите мастни киселини (омега 3 и омега6) използвайте зехтин, така и тиквено, орехово, ленено масло

2. Редовно включвайте във вашето меню овесена каша, кисело зеле, сусам и тофу – по време на пост не се яде месо, мляко и яйца. Без месо и яйца може да се справим, но млечните продукти са източник на калций и осигуряват здрава микрофлора в стомаха. За да се поддържа трябва да се яде овесена каша, киселото зеле също помага – съдържа млечна киселина, която спомага за борба с вредни бактерии в храносмилателния тракт. Тофу и сусамът са източник на калций.

posten guvech
постен гювеч

3. Рибни дни. Факт е, че по време на пост някои не отслабват, а дори качват на тегло. Когато механично премахваме от менюто месо и животински продукти все едно отваряме черна дупка, която запушваме с печива, сладкиши, картофи, паста, а не с плодове и зеленчуци. Затова когато има рибен ден включете в храненето за деня само риба, около 200 г на един прием, организмът може да усвои само толкова белтъчини. Нека останалото за деня бъде плодове и зеленчуци. и никакви въглехидрати

4. Следете своя гликемичен индекс. Постът е по време студено и хладно. И в такова време ни се иска нещо топло, сладко и мазно. Затова избирайте бобови култури, зърнени храни и плодове, които не са с висок гликемичен индекс. Например царевицата е с висок ГИ, затова не се яде често и се консумира в първата половина на деня. А 5-6 с.л. елда може да се добави към вечерята.

5. Използвайте маслодайни култури – по време на пост, когато в храната не се подправя с масло, те ви дават необходимите растителни мазнини. Разнообразие има – орехови ядки, различни семена – сусам, мак, ленено семе

6. Търсете нови начини за приготвяне на рецепти – варената риба омръзва, а пържената е вкусна, но не е полезна, но ако я панирате ще се получи вкусна, а панировката ще поеме мазнината. Киноа е продукт, който вече не е нов, може да го опитате като го приготвите със зеленчуци. може да приготвите крем супа и да добавите към нея вместо кротони 1-2 с.л. сварена дребна паста.

7. Правилно излизане от поста – ако не сте изключвали рибата от своето меню организмът ви не е отвикнал от животински мазнини, които натоварват подстомашната жлеза. Не натоварвайте организма изведнъж! Затова в края на поста направете захранване, за да свикнете отново с прием на животинските мазнини. Започнете първия ден с малко кисело мляко или лъжичка сметана, на втория ден лъжичка краве масло, на третия – сирене. И чак след това включете месо

8. След края на поста прегледайте менюто си – докато от храненето са изключени продукти от животински произход може да изядете 7-8 порции от зърнени култури – според хранителната пирамида порция е 80-100 г паста, 60 г – зърнена каша, 30 г хляб. Но в момента в който във вашето меню се завърнат мляко, месо и яйца, зърнените култури трябва да се намалят до 4 порции

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории