Последни Рецепти
Последни Статии

готварска сол

Добавено в Uncategorized

Добави към моето меню

за готварската сол
Вече много години минаха откакто прочетох една малка книжка на Ал. Брег – като всяка книга прочетена в правилния момент тя ми повлия много, промени ме … от тогава у дома не използваме сол (изключение правят домашно приготвените туршиите и киселото зеле през есента и филетата през зимата, но тогава солта е консервант) защото храната съдържа достатъчно натриев хлорид в себе си при обработката си за да слагаме допълнително. Всеки от нас знае какво е натрий и хлор, защо тяхната сол да определя вкуса на храната ни?

Намалете приема на сол и солени храни, за да намалите предразположението си към появата на високо кръвно налягане

Значително количество готварска сол се добавя към продуктите в процеса на преработка и при консервиране. Месните и зеленчукови консерви, колбаси, пушени меса, сирена и др. са основни вносители на готварска сол в храната. В консумацията й не би имало нищо лошо, ако не е установена пряка връзка между вноса на натрий и хипертонията (високо кръвно налягане).

Първи стъпки в борбата срещу прекалената консумация на солени храни
Това, че не всички сме застрашени от хипертония не трябва да ни успокоява, тъй като все още не съществува метод, с който могат да бъдат разпознати лицата с повишен риск. Именно затова най-разумно е да обявим война на солта в нашето ежедневие още преди кръвното налягане да е надхвърлило нормалните стойности. За нормални стойности на кръвното налягане при възрастни лица са приети: горна граница – под 140 мм Нg и долна граница – под 85 мм Нg.
Ето как на практика можете да спестите ежедневно известни количества натриев хлорид в диета си
* гответе без добавена сол
* солете едва след окончателната термична обработка на ястието
* не поставяйте солница на масата по време на хранене.

Как е правилно да посоляваме храната?
Често ние я пресоляваме или не употребяваме правилно солта.
* Месният бульон например трябва да се посоли 20 минути преди окончателното му сваряване, а в рибената супа солта се добавя веднага след премахване на пяната.
* Зеленчуците се солят 5-7 минути преди да са готови, а фасулът и грахът – 5 минути преди да се свалят от котлона.
* Пържените картофи трябва да се посоляват след тяхното изпържване.
* Солта трябва да се поставя веднага в още суровата месна кайма, докато месото става по-сочно и меко, ако се посоли в полуготов вид, т.е. след като е изпечено от едната страна и преди да се обърне на другата.

Основното правило, което не трябва да забравяме е, че не трябва да пресоляваме храната по време на нейното приготвяне. Винаги можем да добавим сол в чинията си, но не можем да я махнем.

Сред народи, консумиращи нискосолени храни
(дневен прием на натриев хлорид под 6 грама) е установена по-ниска честота на хипертония с нейните фатални последици (мозъчни кръвоизливи и др.). Трябва да се запомни, че около 2 грама сол дневно е минималното количество, необходимо за нормално функциониране на организма, а при 5 грама човек дори няма неприятно чувство, че измъчва вкуса си с блудкави храни…

В САЩ започна кампания срещу готварската сол
Американската медицинска асоциация (АМА – American Medical Association) започна кампания, насочена срещу намаляването 2 пъти на съдържанието на готварска сол във всички полуфабрикати и готови хранителни продукти, продавани на територията на страната.
Едно от изискванията на АМА е върху етикетите на хранителните да бъде посочено точното съдържание на сол. Върху опаковките с високо съдържание на сол (хот-дог, бързо приготвящи се супи, пица, чийзбургери и т.н.) трябва да има предупреждение за опасността, която те носят за здравето.
Според сега действащите препоръки, ежедневната употреба на натрий не трябва да надвишава 2300 мг дневно (по-малко от 1 ч.л.). АМА подчертава, че средният американец употребява от 4000 до 6000 мг натрий дневно.
Завишеното количество натрий е свързано с повишеният риск от хипертония и други сърдечно-съдови заболявания.
Повече от 30% от възрастните американци страдат от повишено кръвно налягане, а сърдечните заболявания са главната причина за смъртност в САЩ

Пълното отказване от употребата на сол
е необходимо само за хората с хронични заболявания на бъбреците и сърдечно-съдовата система. Това е изключително строга диета, при която:
* всички ястия се приготвят и употребяват без сол,
* храненето става на малки порции не по-малко от 5 пъти дневно,
* храната се приготвя само на пара,
* напълно се изключва пържената храна,
* мазнината се добавя във вече готовите ястия.
Диетолозите препоръчват да се употребява ръжен и пшеничен хляб, сухари, зеленчукови супи, телешко, птиче месо и риба, ястия от сурови или варени зеленчуци, сладки плодове, яйца (не повече от 1 яйце дневно), компоти, кисели, желе, мляко, извара, чай. Особено полезни са продуктите, богати на калиеви соли: стафиди, смокини, картофи, сушени кайсии, зелев сок. Изключват се мазните, пържените храни и храните с лютиви подправки, пушените и маринованите продукти, рибните и месните бульони, овнешкото, свинското и гъшето месо, сладкарските изделия.

Не изливайте водата, в която сте варили зеленчуци за салата (моркови, картофи, цвекло) – тя е богата на минерални соли, нуждае се от малкоподправки и е подходяща за различни видове супа, за крем супи или го да използвате за други ястия.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории
  • Uncategorized