Винен туризъм в България
Добави към моето меню
Българинът открива винения туризъм. Модерно да пътуваме до някой лозов масив, да посетим шато, да отидем на винена дегустация, да отпием глътка марково вино, да наблюдаваме процеса на производството на вино и да похапваме гурме храна. Модерно е да познаваш вината, да разбираш от вино и да говориш за вино. и похапвайки гурме. Това коментира за БТА Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма по повод на Трифон Зарезан.
Винен туризъм в България
Годишно български туристи, които се интересуват от вино са 55 000. Чужденците са около 7000 и са основно от Великобритания, Германия, скандинавките страни и Русия. От съседките ни да се насладят на българските вина идват македонци, гърци и сърби.
В страната ни има 143 изби със зали за дегустация и над 50 шата – малки хотели към винени комплекси.
Едноседмичен винен тур излиза около 350 – 750 евро, като този тип туристи на ден харчат допълнително още между 110 и 250 лева. Това са гурме туристи, които искат да опитат не само елитни вина, но и деликатеси, описа Драганов профила на любителите на такава почивка.
Най-активен за този вид туризъм е летният сезон, като популярните тогава дестинации са винарските изби в Поморие и Евксиноград. Във вътрешността на страната винените дестинации са Мелник, Сандански, Пазарджик, Пловдив, Хасково и също Видин, Русе, Търговище, Поморие, Бяла, които са притегателни за желаещите да усетят вкуса на регионалните вина.
Виненият туризъм няма сезонност, защото в края на годината и в началото й обикновено има тематични изложения, които се превръщат в притегателен център за любителите да работят, почивайки. Този вид туризъм съпътства редица конференции и по други теми.
Виненият туризъм става популярен още при социализма. В края на осемдесетте, когато от Лондон тръгват първите организирани винени турове за България, разказа Драганов. Този вид туризъм се развива след промените в България, когато започват да пристигат в страната и самостоятелни групи, които включват както производители, така и търговци на вина.
Винените турове започват разцвета си след 2001 г., когато са създадени няколко тематични клъстери и са развити лъчове за винен туризъм. Европейските средства в нови лозови масиви и шата в различни части на страната също допринасят за популяризирането на този туризъм.
Източници: БНР, БТА, НСИ
Снимки: bulgariatravel.org и bulgariawinetours.com