Какво да направите
Добави към моето меню
Какво да направите, ако детето Ви е тормозено от други деца?
Тормозът сред учениците е симптом. Това е “предупредителен знак”, че училищната система е болна. Ако едно детето има недостиг на калциеви соли, вследствие на което има главоболие и лекуваме само него може би ще има известно подобрение, но истинският проблем остава. Той не е главоболието, а недостиг на калциеви соли и трябва да я третираме, за да се създадем здрава система (орган, училище, общество).
В какво се изразява тормоза в училище?
* вербален тормоз – лице в лице, по телефона, текст(СМС) или по интернет
* удряне, дърпане на косата и ритане
* подиграване и измисляне на прякори
* разпространение на слухове
* повреда на вещи
* заплашване
* изолация по време на игра и други събития
Как да разберете дали детето ви е обект на тормоз?
Вашето дете не може да Ви каже, че той или тя е обект на тормоз поради много причини като чувство на срам,страх и др. Въпреки това, може да забележите някои промени в поведението му, като например:
* нежелание да ходи на училище
* неразположение и често главоболие
* раздразнителност
* тревожност
* агресия към себе си или някой друг от семейството ви
* напикаване
* лош сън
* липсващи или повредени вещи
Какво да правите, ако детето ви е обект на тормоз?
Ако подозирате, че детето ви е обект на тормоз, не го игнорирайте.
Намерете време, за да говорите с детето си. Обяснете му, че тормозът е неприемлив и че никой не би трябвало да се примирява с това. Обещайте да направите всичко, което можете за да спрете тормоза.
Срещнете се с класния ръководител на детето си възможно най-скоро. Полезни съвети за срещата:
* Решете какво искате да кажете и това, което искате да постигнете на срещата преди да тръгнете.
* Опитайте се да останете спокоен, въпреки че може да се чувствате ядосан/а и емоционален/на.
* Не обвинявайте учителя – той или тя може да не знае за психическия или физическия тормоз.
* Дайте конкретни примери за това как детето ви е обект на тормоз.
* Попитайте каква е политиката срещу тормоза на училището.
* Обсъдете какви действия учителя ще предприеме.
* Уговорете се да се срещнете отново в рамките на две седмици, за да обсъдите напредъка.
Ако сте недоволни от начина, по който учителя решава проблема, уговорите среща с директора.
Потърсете външна помощ от училищния социален работник и психолог, ако тормоза продължава, след като сте говорил/а с директора на училището.
Още няколко идеи
1. Изслушайте внимателно и съберете факти. Първата стъпка е често най-трудна за родителите: изслушайте цялата история на вашето дете без да го прекъсвате. Вашата цел е да се опитате да разберете какво се е случило, кои са участниците, къде и кога се е случило, и защо детето ви е подтиснато. За съжаление, училищният тормоз е част от израстването, но някои деца отиват твърде далеч. Ако детето ви не е под непосредствена заплаха, продължете да слушате, за да разберете как детето реагира на психическия тормоз. Като знаете каква реакция не е спряла побойника, можете да предложите на детето си по-ефективен вариант.
Научите детето си на стратегия срещу тормоза. Ако нещо може да работи при едно дете може да не е ефективно при друго, така че е най-добре да се обсъдят редица опции и след това да изберете една или две с които вашето дете да се чувства най-комфортно. Тук са някои от най-успешните стратегии, които може да помогнат на децата да се защитават:
Научете детето си да отстояват себе си. Учете детето си да се изправи пред побойника смело и със силен глас да му каже да спре: “Това е подигравка. Престани..” или “Не се подигравай с мен. Това е лошо.”
Научете детето да използва “Аз искам”. Психолозите препоръчват предполагат, детето да отговори на тормоза с “Искам” и да каже твърдо, което той иска промени: “Искам да ме оставиш на мира”. или “Искам да спреш да ме дразниш.”
Съгласие с думите на дразнителя. Помислете и помагнете на детето да създаде отговор, с който то да се съгласи с провокатора. Побойнкикът: “Ти си тъп.” Детето: “Да, но аз съм добър в това”.
Игнориране на подиграващия. Насилниците харесват когато подигравката дразни техните жертви, така че помогнете на детето си да намери начин да не бъде афектирано. Начините могат да бъдат много, например “Представяш си, че побойника е невидим”, “Да си тръгнеш, без да го гледаш”, “Бързо поглеждаш нещо друго и започваш да се смееш” и “Даваш си вид, че напълно си незаинтересован”.
Научете детето да запази спокойствие пред побойника, да отстоява себе си,да гледа право в очите на насилника и да каже”СТОП” със силен глас.
Какво да правите, ако детето ви тормози други деца?
Ако подозирате, че детето тормози друго дете или други деца, не го игнорирайте.
Дете, което е подложено на тормоз от други, често има собствени проблеми.Опитайте се да разберете какво може да причинява това поведение и помислете какво се случва. Тормозът може да е едва забележим, така че внимателно наблюдавайте детето си.
Обърнете внимание на следното:
* Изживява ли детето ви труден момент?
* Дали детето ви се чувства засенчено или пренебрегнато?
* Може ли детето ви да копира поведението на някой друг – може би възрастен или по-голями братя и сестри ?
* Дали други членове в семейството употребяват агресия или сила, за да получат това, което искат?
* Позволявате ли на детето да използва агресия или сила, за да получи това, което иска от другите?
Уверете се, че детето разбира, че тормозът е неприемлив. Насърчавайте детето си да се държа приятелски и да проявява разбиране към другите. Опитайте се да го насърчите да покани свои приятели във вашия дом, но следете за признаци на психически тормоз.
Чести грешки на родителите
1. Не вземате сериозно жалбите на децата – Вашето дете може да пострада.
2. Да кажете на детето: “Просто кажи му да спре.” Насилниците рядко просто ще си отидат; децата трябва да научат начините за справяне с тях да спрат тормоза.
3. Не забравяйте, че агресията сред децата може да ескалира бързо, което може да доведе то сериозни последствия.
Източник:http://www.bbc.co.uk/schools/parents/bullying/