Последни Рецепти
Последни Статии

Есенна депресия

Добавено в Uncategorized

Добави към моето меню

Есенна депресия – едно унило състояние, когато деня става кратък, вали и всичко е сиво
Спасението е светлина, лампи, които имитират слънчевия спектър. Помагат пресните плодове, повечето сън, спорта, разходките в парка и сигурността и топлината, която създават хората около нас.

За много жени октомври и ноември са критични месеци.
Причината е депресия, която продължава до март-април. Без да има научно обяснение, жените са по-предразположени към това състояние. Някои още в началото на октомври започват съмнително често да се събуждат изморени и първата мисъл в главата им е как да избутат деня, за да се върнат обратно в уютното легло. Нямат желание да се срещат с приятели, все по-трудно изпълняват служебните си ангажименти. Всяко дребно действие им коства невероятни усилия и мобилизация на волята – все едно тътрят древния Сизифов камък по наклона на живота.

Есенната депресия се предизвиква най-вече от намалената продължителност на деня.
Тя отдавна е позната на хората. Още в средновековните исландски саги се е употребявал термин, дословно означаващ “тежко настроение на кратките дни”.
Потърпевшите от това състояние усещат униние, печал, чувство за безизходица, равнодушие, потиснатост, повишена тревожност, а често – и раздразнителност. За тях животът спира да е източник на радост, а в някои крайни случаи дори през ума минават и мисли за самоубийство. Плачат без причина, отдръпват се от околните. Възникват дори трудности при общуването им с близки и колеги. Сексуалните им интереси се притъпяват. При жените се забелязва значително влошаване на физическото и психическо самочувствие, особено няколко дни преди месечния им цикъл.

Есенната депресия се придружава със занижаване на жизнената активност, вялост, чувство на постоянна умора. Особено непосилни и тежки са тези симптоми до изгряването и след залязването на слънцето. През зимните месеци страдащите от този вид депресия трудно се справят с дейности, изискващи концентрация на вниманието и бързина на реакциите. Затова и в тези периоди те често търпят неудачи и разочарования в работата си. Много им се спи, но колкото и да спят, все не им стига и нонстоп са уморени. И за да е още по-неприятно –
апетитът им се повишава, като влечението към тестени и сладки храни е неудържимо

Изглежда, сякаш организмът се подготвя за зимен сън. За това говорят желанието за изолация, надебеляването на тялото, повишената сънливост и лесната уморяемост. Характерни са и денонощните колебания в изразеността на симптомите, както и усилването им във вечерните часове.
Всички тези явления можем да си обясним с промените, настъпващи в организма под влияние на реакцията на ендокринната система на външните дразнения. Тя е подчинена на определен ритъм, а ритмите в организма са дневни, сезонни и годишни.
В основата на проблема е т.нар. пинеална жлеза, която се намира в средния мозък. В нея се отделя хормонът мелатонин. При сезонната депресия, свързана с кратък ден и дълга нощ, главният мозък не успява да изработи достатъчно количество мелатонин. Този хормон регулира биологическите ритми на организма и влияе на eмоциите. Наричат го още “диригента на човешкото тяло”. Светлинните импулси чрез ретината на очите стигат до пинеалната жлеза и в резултат на това се повлияват ензимите, които участват в продукцията на мелатонин. Тъмнината стимулира синтеза му.

От казаното дотук излиза, че есенната депресия сравнително лесно би могла да се повлияе от
лечение със светлина
Лечебни свойства има само ярката светлина с интензивност повече от 2000 лукса. Такава е интензивността на осветеност на улицата в обикновен облачен ден. За сравнение: интензивността на слънчевата светлина е 100 000 лукса, при ясно небе през деня осветеността надвишава 10 000 лукса, а обичайната осветеност в помещенията като правило не надвишава неколкостотин лукса. Много често осветеността в помещенията вечер не е по-висока от 100 лукса.
Светолечението на есенната депресия става с помощта на лампи с пълен спектър на действие, т.е. имитиращи слънчевия спектър
Добро лекарство са и пресните плодове, намаляването на мазнините, повечето сън. Не е за препоръчване да се взимат приспивателни или успокоителни.

В справянето помагат и контактите с близки и приятни хора, спорта и разходките в природата.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории
  • Uncategorized