Последни Рецепти
Последни Статии

Как да се пазим в горещото време

Добавено в Uncategorized

Добави към моето меню

Как да се пазим в горещото време

В горещините много хора прекарват твърде много време под преките слънчеви лъчи, забравяйки за опасностите от изгаряния, топлинен удар, повишено кръвно налягане, обезводняване и възможна загуба на съзнанието.
Симптомите на слънчевото изгаряне са различни – от порозовяване на кожата, която започва да “гори” до зачервяване, когато тя се подува, покрива с мехури и става крайно болезнена.
Слънчевите изгаряния не са толкова безобидни, колкото мнозина мислят. Доказано е, че те водят не само до преждевременно стареене на кожата и развитие на фотодерматит – алергия към слънчевите лъчи, но и до намаляване на зрението и понякога дори до онкологични заболявания (най-вече рак на кожата).

Съществуват различни видове профилактични средства:
Слънцезащитни кремове
Светлиннонепропускливите кремове съдържат цинков окис и титанов диоксид и напълно блокират ултравиолетовата радиация. Те са подходящи особено за най-чувствителните участъци на кожата като например носа и устните.

Слънцеотразяващи средства
Те съдържат вещества, които частично отразяват ултравиолетовите лъчи. Тези лосиони и кремове са разпределят според техния слънцезащитен фактор – до 20 и повече единици в зависимост от необходимата степен на защита. Броят на единиците показва колко пъти това средство намалява въздействието на слънчевите лъчи върху кожата. Цифрата 6 показва, че намирайки се на слънце в продължение на 6 часа, вие ще получите такава доза ултравиолетово лъчене, каквато бихте имали за 1 час, ако сте без крем.

При някои хора се наблюдава повишената чувствителност към парааминобензолната киселина, съдържаща се в посочените по-горе средства. Затова са създадени множество кремове, в които тя отсъства. Ако възнамерявате да стоите дълго време на слънце, използвайте слънцезащитни средства със степен на защита не по-малко от 15 единици.
Най-честата причина за слънчевите изгаряния е прекалено дългият престой на слънце през първия ден. Времето за пребиваване на открито трябва да се увеличава постепенно: от 30 минути през първия ден до не повече от 2 часа дневно. Не се препоръчва стоенето на слънце особено между 12 и 14 часа, т.е. в периода, когато слънчевото греене е най-активно.

Не мислете, че при облачно време не се получават изгаряния: 80% от ултравиолетовите лъчи, способни да проникват през облаците, предизвикват изгаряния и също увеличават риска от рак на кожата. Задължително използвайте защитни лосиони или кремове. Повечето от тях се отмиват от водата и затова трябва да се нанасят след всяко къпане.

Продължителното пребиваване при повишена температура може да предизвика и топлинен удар със симптоми:
* главоболие,
* виене на свят,
* повръщане,
* треска,
* загуба на зрението,
* повишаване на температурата на тялото до 40° С.

При този случай трябва задължително да се извика бърза помощ, човекът да се постави на по-хладно и проветриво място, да му се разкопчеят или свалят дрехите, главата да се държи вдигната, да се постави влажен компрес на челото, да се даде чаша вода с 1 лъжичка сол. В никакъв случай не трябва да се дават алкохол, чай, кафе или какао.
В горещините, когата лигавицата на носа е много суха или кръвта нахлува към главата поради повишеното артериално налягане, може да се наблюдава и носово кръвотечение.
В такива случаи главата трябва да се държи изправена, за да не потече кръвта в гърлото. Най-добре е да се легне, като главата се постави на висока възглавница или да се седне така че горната половина на тялото да бъде леко наклонена назад, а в носа да се поставят марлени или памучни тампони, намокрени с водороден прекис (перхидрол). Между веждите можете да поставите носна кърпа, напоена със студена вода или парче лед от хладилника.
Поради обилното потене в горещините трябва да се употребяват повече течности – поне 2 литра вода дневно. Така ще се избегне обезводняването на организма. Водата поддържа определен баланс, но тя трябва да се пие сутрин и вечер, а не по обяд
здраве.bg

Практични съвети когато сте край басейна
И двете ми деца тренират скокове във вода, когато се качат горе на кулата, на 10м височина са толкова малки и скачат. Всеки ден са на вода, през лятото и по два пъти. И уважават водата и правилата
* Не оставяйте децата до водата без надзор.
* Плуването след обилно хранене е опасно. Влизайте във водата два часа след последното хранене.
* Избягвайте къпането в места с непроверено дъно. Неравностите могат да бъдат причина за подхлъзване, нараняване, потъване и удавяне.
* Забранено е къпането след употреба на алкохол и наркотични вещества.
* Продължителният престой във водата води до преохлаждане, схващане, простуда.
* Къпете се само в разрешени водни площи.
* Използването на надуваеми дюшеци, пояси, автогуми, топки и други създава лъжливо чувство за сигурност и често води до непоправими последствия.

Науката е установила чрез специални опити каква е най-високата температура на въздуха, която човешкият организъм е способен да издържи на сух въздух.
Температура от 71° С човек може да издържи в продължение на 1 час, 82° С – 49 минути, 93° С – 33 минути, а 104° C – само 26 минути.
Учените смятат, че пределната температура, при която човекът е в състояние да диша е около 116° С. В историята има факти, които показват, че човек може да издържи и по-високи температури. През 1764 година френският учен Тилет е съобщил в Парижската академия на науките, че една жена се е намирала в печка при температура 132° С в продължение на 12 минути. През 1828 година е описан случай на 14 минутно пребиваване на мъж в печка, чиято температура е била 170° С. В Белгия през 1958 година е бил регистриран случай, когата човек в продължение на няколко минути се е намирал в термокамера при температура 200° С.
Гол човек е в състояние да издържи бързото нарастване на температурата до 210° С, а с памучни дрехи – до 270° С.
Понасянето на високите температури във водна среда е значително по-трудно, отколкото на сух въздух.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории
  • Uncategorized