Последни Рецепти
Последни Статии

Защо да откажем бързата храна?

Добавено в Здравословно хранене

Добави към моето меню

6 щети, които fast food нанася на мозъка
Някои са ви известни, други ще ви изненадат

Признавам веднага – минавам много в обособените зони за хранене в Моловете, защото, ако се задържа, може и да бъда изкушена да купя нещо. А не бива по няколко причини – не е здравословно (независимо какво пише), сравнително скъпо е, не засища и имаш чувството, че се храниш като на коневръз.
Понякога се прави изключение – за кафе, за фунийка сладолед, или сандвич с риба, но трябва да си притиснат от времето и да няма откъде да си купиш плодове или кисело мляко (например на летището). Или имаш някаква среща на такова място.

Това не означава отричане на това, което се нарича улична храна – street food – е да избереш нещо, което се приготвя бързо на открито. Често това е и първия досег с местна култура – като гирус в Гърция, тапас козуначено коминче в Будапеща или риба с бира в Созопол.
Вече и у нас има фестивали на уличната храна. ВСофия, в Пловдив… И тук остава правилото “Избирах умно, хапвай бавно, а не в движение”

diet izbor pix

1. Ставате нетърпелив
Доказва го серия от експерименти. Канадски учени установиха, че щом човек започне да мисли за фаст фууд, усеща припряност, нетърпение …
Нещо повече, тези, които видят табелите с логото на заведенията за бързо хранене, започват да четат по-бързо пасажи от текст в сравнение с други участници в експеримента, които не са видели логата.
Въздействието е на подсъзнателно ниво и диктува поведението, и избора ни, обясняват учените.

2. Харчите повече
Асоциациите, когато се храните в този тип заведения, са бързо и веднага. Дори и да не прекарвате много време в този тип ресторанти.
„Ние подсъзнателно свързваме този тип заведения с бързина и незабавно удовлетворение“, обяснява Станфорд Дево от университета в Торонто.
Неговите проучвания установяват, че семейства, които имат в съседство повече ресторанти за бързо хранене, имат по-малко спестявания в сравнение с тези, които нямат наблизо такива.

fast food pix 2
3. По-склонни сте към депресии
Хората, които се хранят в ресторанти за бързо хранене са 2 пъти по-склонни към депресия, установи испанско проучване.
Бургери, пици, пържени картофи – дали нещо в съставките на храната тласка към депресия или депресираните предпочитат да се хранят в този сорт заведения? И едното и другото е вярно.
Депресията ни кара да ядем и по-голяма количество. Има вече достатъчно научни данни, че така наречените „бързи храни“ оказват влияние на производството на допамин – хормон на пристрастяването и на зависимостите. Когато количеството му намалее – сме нещастни и депресирани. Този хормон има и съществена роля в способността ни да възприемаме нова информация, възможностите за обучение, мотивацията и паметта.
Ако храната блокира неговото производство и работата на мозъка също се затруднява.

4. Ядете бързо, ядете много
Храната сама по себе си не ни кара да се храним бързо, обясняват учените. Но атмосферата в тези заведения действа така. Дизайнът им е проектиран така, че подсъзнателно да навежда на тези мисли. А проучвания сочат, че колкото по-бързо се храните, толкова повече калории поглъщате.
Ярките цветове – жълто и червено например, са стимуланти.
Силното осветление и високата музика, са стимул да се нахвърлите върху храната.

5. Пристрастявате се към повече захар
Хората знаят, че фаст фуудът е с много калории и мазнини, но малко са тези, които си дават сметка колко много захар има в тези храни.
Дори в тези, които на пръв поглед изглаждат „диетични “ – например, салатата от пиле има 33 грама захар, азиатската салата – 22 грама.
Резултатът е наднормено тегло, диабет, сърдечно съдови болести.
А от друга страна захарта лесно ни прави зависими – колкото повече хапваме, толкова повече ни се иска.

6. Податливи сте към рекламата
Веригите за бързо хранене дават 4,6 милиона долара годишно за реклама, според данни от доклад на Yale Rudd Center for Food Policy & Оbesity.
Децата на възраст под 6 г. всеки ден виждат поне 3 реклами на тези храни, а тийнейджърите от 12 до 17 г. – най-малко 5 , пише Дженифър Харис, в PsychologyToday.com blog.
Мозъкът на подрастващите е изключително податлив към реклами на храни, доказват проучвания със скенер. Сивото им вещество реагира особено позитивно на реклами на тези храни и дори на логото на веригите ресторанти за бързо хранене в сравнение с друг тип реклама, твърдят учени.

Източник: rd.com
https://www.rd.com/health/wellness/effects-of-fast-food/
12 Weird Effects Fast Food Has on Your Brain
You probably know it can blow up your waistline, but fast food may also have a surprising impact on your mood and mind.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории