Последни Рецепти
Последни Статии

коса

Добавено в Дом & Семесйтво

Добави към моето меню

коса
как да имаме хубава и здрава коса

Всички ние искаме да имаме гъста, здрава, хубава коса. И по възможност за по-дълго време. Експертите по хранене са единодушни, че липсата на определени хранителни вещества е причина за сухата, чуплива и без блясък коса, а в някои случаи и за косопада. Особено внимание те обръщат на проблемите, които създават на нашата прическа строгите диети със силно намален енергиен внос, и тези с изключване на определени храни от менюто.

Основните хранителни съставки за здрава коса са: витамин А (бета-каротeн), витамини група В, биотин, витамин С, желязо, цинк, протеини и вода.

Витамин А участва в процесите на растеж на клетките и тъканите, включително на косата и скалпа (кожата на главата). Богати на витамина храни са: черен дроб, моркови, спанак, тиква, пъпеш, кайсии, червени чушки, млечни продукти, яйца, риба.

Липсата на витамини от група В намалява снабдяването на косата с кръв и кислород, което води до увреждане, косопад и бавен растеж. Техен основен източник са пълнозърнестите храни.

Витамин С е основен фактор за изграждането на колагена. При неговата липса, най-често при редовните пушачи, косата става чуплива и цъфтяща, а кожата губи еластичността си. Богати на витамин С са кивито, червените чушки, цитрусовите плодове, боровинките, шипките, спанакът, копривата, магданозът, зеленият лук, доматите… Този витамин е мощен антиоксидант – свързва и обезврежда свободните кислородни радикали, които водят до преждевременно стареене. Интересно е, че неговият достатъчен внос намалява и проблемите с портокаловата кожа.

Хората, които приемат достатъчно протеини, не страдат от липса на витамина биотин (наричан още витамин Н – от немската дума Haut, което означава кожа), но вегетарианството би могло да доведе до неговия недостиг. Храни, богати на биотин, са: яйчен жълтък, черен дроб, соя, ядки, слънчогледови семки, гъби, пшенични зародиши, бобови култури, броколи, спанак, зеле, червено цвекло. Себореята (пърхутът) се свързва с липсата на витамин Н, поради което той е известен още като антисебореен. Кожата става суха, лющеща се и депигментирана (пепеляв цвят на лицето), косата – цъфтяща, падаща и без блясък, ноктите – чупливи.

При тези, които спазват нискомасленни и безмаслени диети, има риск за косопад поради липсата на жизненоважните за организма мастни киселини, и най-вече на омега-3 мастни киселини. Това води до суха кожа, пърхут, изтъняване на косъма и падането му.

Храни, богати на омега-3 мастни киселини, са: растителните мазнини (ленено семе, олио от рапица, орехи, соя) и рибите, които живеят в студени води (сьомга, херинга, есетра, сардини, тон, пъстърва, скумрия). Включете в седмичното си меню два пъти риба от посочените видове, за да имате хубава кожа, буйна и лъскава грива. Омега-3 мастните киселини са известни и с това, че имат антидепресивен ефект. Не случайно северните народи, които имат дълги и тъмни зими, се хранят с риби, богати на тези вещества.

Протеините са необходими за всички клетки на тялото, включително и тези, които имат отношение към растежа на косата. Без адекватния им прием тялото не може да възстанови загубената поради падане коса.

Водата е един от основните фактори за живот. Тя спомага за транспорта на хранителните вещества, витамините, минералите, аминокиселините… Добрата хидратация е сигурен начин за хубава и здрава коса. Препоръките за прием на течности е 1.5-2.0 литра на ден.

Желязото е микроелемент, чиято основна роля е транспорт на кислорода в тялото, като това става посредством хемоглобина на червените кръвни телца (хемоглобинът представлява съединение на хема с белтъка глобин). При липсата на желязо се развива анемия, като страдат всички клетки и тъкани, включително и косата.

Има два вида източници на желязо: желязо, свързано с хема и несвързано с хема желязо. Първият вид се абсорбира по-лесно в организма. Той се съдържа в животинските продукти (червено месо, черен дроб). Другият вид се среща предимно в растителни храни като спанак, фасул, коприва. Витамин С помага за по-лесното усвояване на желязото.

Според Американската диетична асоциация липсата на цинк води до сериозни проблеми при хората, които спазват нискокалорични диети, особено при млади жени. Пърхутът и косопадът са свързани с недостига на този микроелемент. Той е важен за растежа на тъканите и за тяхното възстановяване, като има отношение за поддръжката на мастните жлези на космения фоликул. Богати на цинк храни са яйцата, месото, морските дарове.

Здравата и хубава коса изисква балансирано хранене (редовна консумация на зърнени храни, плодове, зеленчуци), разнообразни диети (храненето трябва да е не само източник на енергия, но и източник на наслада), умерен прием на сладки храни, сол и алкохол, отказ от тютюнопушене и разтоварване от стреса чрез редовно движение на чист въздух и пълноценен сън.

Косата не обича директното излагане под палещите слънчеви лъчи през лятото, нито сухия и горещ въздух. Затова използвайте шапка или чадър на плажа, както и увивате главата си с хавлиена кърпа в сауната.

Природна козметика за хубава коса
Грешите, ако си мислите, че здравата и блестяща коса е скъпо удоволствие.

Защото естествени балсами и маски, приготвени у дома от зеленчуци и плодове, оцет, яйца, извара и кисело мляко, са една евтина и ефективна алтернатива на скъпоструващите препарати.

Блясъкът и гъстотата на косата издават как се грижим за нея, твърдят специалистите. И добавят, че прическата, ръцете и обувките на съвременната жена трябва да бъдат в изряден вид. Ако тези детайли във външния ви вид са занемарени, то смятайте, че битката за красота вече сте я проиграли.

Замисляли ли сте се с какво миете главата си?

Често пъти водата, която тече от душа, не е бистра, а съдържа вредни микроелементи, действащи зле на косъма. Лекарите отдавна съветват да не пием чешмяната вода.

Тогава с какво да мием косата си, ще попитате вие?

Козметолозите съветват да ползваме билкови отвари, например от лайка (сварява се 200 г цвят от билката в 3 л вода, разрежда се и след като поизстине, се използва). Това не е трудно, а ползата е голяма.

Съвременните козметични средства ни позволяват да изглеждаме красиви, но не трябва да забравяме и старите бабини рецепти.

Поне веднъж седмично се постарайте да измиете косата с жълтъци – без помощта на сапун. С този домашно приготвен шампоан ще подхраните изтощената коса. Освен маските, които щедро се предлагат на пазара, съществуват и домашни.

Най-бързата е с жълтък.
Смесете 1 жълтък с 3 с.л. коняк (за къса коса), разбъркайте добре. След това нанесете сместа върху косата и измийте след 20 минути.

Зеле и магданоз за подхранване.
Красива коса ще имате, ако подхранвате корените и със зеле. Пригответе си лосион, като смесите равни части семена от зеле и от магданоз, отделите 2 чаени лъжички от сместа, сипете ги в термоса и ги залеете с 300 мл вряща вода. Оставете настойката да престои 6 часа.
След това я прецедете, смесете я с 1/2 чаена чаша пресен сок от зеле и съхранявайте в хладилника.
Втривайте този лосион в кожата на главата 30 минути преди миене.

Кисело мляко за еластичност.
Боядисаната и направената на студено къдрене коса е много изтощена.
Затова веднъж седмично трябва да я подложите на възстановителна процедура. За целта използвайте млечни продукти, чиито протеини и ферменти ще възвърнат еластичността на косъма.
Отделете 150 г кисело мляко, намажете с него косата и завийте главата с топла хавлиена кърпа.
След 20 мин изплакнете косата.

Брезови листа и коприва за блясък.
Косата ви ще стане нежна като коприна и ще блести с отвара от брезови листа.
Наситнете 200 г брезови листа, залейте ги с 1 л вряща вода и оставете сместа да ври 10 минути под похлупак на тих огън. След това махнете от котлона и поставете съда на топло място за 4-5 часа. После прецедете отварата и сипете 200 мл от нея в 2 л вода.
С получената течност изплакнете измитата коса.
Копривата заздравява косъма. Затова нарежете на ситно 50 г листа от коприва, 50 г корени от репей и ги залейте с 400 мл вряща вода. Варете сместа 20 мин, махнете я от огъня, охладете, прецедете и я сипете във водата за изплакване.
Всеки ден можете да втривате това средство в корените на косата.

Картофи и мед срещу косопад.
Ако ви капе косата, трябва да си направите маска с пресен сок от картофи.
Обелете 1 голям картоф, настържете го на рендето и изстискайте сока. Смесете 2 супени лъжици от този сок с 2 супени лъжици сок от алое и 20 г мед. Втрийте получената смес в корените на косата чрез леко масажиране с пръстите. После си сложете полиетиленовата шапка за баня, завийте главата с хавлиена кърпа.
След 2 часа измийте косата с топла вода и подходящ шампоан.
Правете тази маска 2 пъти седмично, докато настъпи подобрение в състоянието на косата и тя спре да капе.

И на края не разресвайте косата, ако е влажна. Изключение от правилото са късите и прави коси. Постарайте се да не ги сушите със сешоар. От високата температура косъмът става по-чуплив.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории