Последни Рецепти
Последни Статии

Хранене за хубава и здрава коса

Добавено в Uncategorized

Добави към моето меню

Как да имаме хубава и здрава коса
Всички ние искаме да имаме гъста, здрава, хубава коса. И по възможност за по-дълго време. Експертите по хранене са единодушни, че липсата на определени хранителни вещества е причина за сухата, чуплива и без блясък коса, а в някои случаи и за косопада. Особено внимание те обръщат на проблемите, които създават на нашата прическа строгите диети със силно намален енергиен внос, и тези с изключване на определени храни от менюто.

hair pix 2

Основните хранителни съставки за здрава коса са: витамин А (бета-каротeн), витамини група В, биотин, витамин С, желязо, цинк, протеини и вода.

Витамин А участва в процесите на растеж на клетките и тъканите, включително на косата и скалпа (кожата на главата). Богати на витамина храни са: черен дроб, моркови, спанак, тиква, пъпеш, кайсии, червени чушки, млечни продукти, яйца, риба.

Липсата на витамини от група В намалява снабдяването на косата с кръв и кислород, което води до увреждане, косопад и бавен растеж. Техен основен източник са пълнозърнестите храни.

Витамин С е основен фактор за изграждането на колагена. При неговата липса, най-често при редовните пушачи, косата става чуплива и цъфтяща, а кожата губи еластичността си. Богати на витамин С са кивито, червените чушки, цитрусовите плодове, боровинките, шипките, спанакът, копривата, магданозът, зеленият лук, доматите… Този витамин е мощен антиоксидант – свързва и обезврежда свободните кислородни радикали, които водят до преждевременно стареене. Интересно е, че неговият достатъчен внос намалява и проблемите с портокаловата кожа.

Хората, които приемат достатъчно протеини, не страдат от липса на витамина биотин (наричан още витамин Н – от немската дума Haut, което означава кожа), но вегетарианството би могло да доведе до неговия недостиг. Храни, богати на биотин, са: яйчен жълтък, черен дроб, соя, ядки, слънчогледови семки, гъби, пшенични зародиши, бобови култури, броколи, спанак, зеле, червено цвекло. Себореята (пърхутът) се свързва с липсата на витамин Н, поради което той е известен още като антисебореен. Кожата става суха, лющеща се и депигментирана (пепеляв цвят на лицето), косата – цъфтяща, падаща и без блясък, ноктите – чупливи.

При тези, които спазват нискомасленни и безмаслени диети, има риск за косопад поради липсата на жизненоважните за организма мастни киселини, и най-вече на омега-3 мастни киселини. Това води до суха кожа, пърхут, изтъняване на косъма и падането му.
Храни, богати на омега-3 мастни киселини, са: растителните мазнини (ленено семе, олио от рапица, орехи, соя) и рибите, които живеят в студени води (сьомга, херинга, есетра, сардини, тон, пъстърва, скумрия). Включете в седмичното си меню два пъти риба от посочените видове, за да имате хубава кожа, буйна и лъскава грива. Омега-3 мастните киселини са известни и с това, че имат антидепресивен ефект. Не случайно северните народи, които имат дълги и тъмни зими, се хранят с риби, богати на тези вещества.
Протеините са необходими за всички клетки на тялото, включително и тези, които имат отношение към растежа на косата. Без адекватния им прием тялото не може да възстанови загубената поради падане коса.

Водата е един от основните фактори за живот. Тя спомага за транспорта на хранителните вещества, витамините, минералите, аминокиселините… Добрата хидратация е сигурен начин за хубава и здрава коса. Препоръките за прием на течности е 1.5-2.0 литра на ден.

Желязото е микроелемент, чиято основна роля е транспорт на кислорода в тялото, като това става посредством хемоглобина на червените кръвни телца (хемоглобинът представлява съединение на хема с белтъка глобин). При липсата на желязо се развива анемия, като страдат всички клетки и тъкани, включително и косата.
Има два вида източници на желязо: желязо, свързано с хема и несвързано с хема желязо. Първият вид се абсорбира по-лесно в организма. Той се съдържа в животинските продукти (червено месо, черен дроб). Другият вид се среща предимно в растителни храни като спанак, фасул, коприва. Витамин С помага за по-лесното усвояване на желязото.

hair stylist

Според Американската диетична асоциация липсата на цинк води до сериозни проблеми при хората, които спазват нискокалорични диети, особено при млади жени. Пърхутът и косопадът са свързани с недостига на цинк. Той е важен за растежа на тъканите и за тяхното възстановяване, като има отношение за поддръжката на мастните жлези на космения фоликул. Богати на цинк храни са яйцата, месото, морските дарове.

Здравата и хубава коса изисква балансирано хранене (редовна консумация на зърнени храни, плодове, зеленчуци), разнообразни диети (храненето трябва да е не само източник на енергия, но и източник на наслада), умерен прием на сладки храни, сол и алкохол, отказ от тютюнопушене и разтоварване от стреса чрез редовно движение на чист въздух и пълноценен сън.

Косата не обича директното излагане под палещите слънчеви лъчи през лятото, нито сухия и горещ въздух. Затова използвайте шапка или чадър на плажа, както и увивате главата си с хавлиена кърпа в сауната.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории
  • Uncategorized