халва : Готварски, кулинарни рецепти
Последни Рецепти
Последни Статии

халва

Добавено в Основни хранителни продукти

Добави към моето меню

Халвата гони грипа и анемията
Хапвайте тахан срещу гастрит и язва на стомаха

Казват, че хубавите неща на този свят са
– неприлично сладки,
– забранени
– или от тях се пълнее.

В подобно твърдение идеално се вписва тахан-халвата. Популярна е от векове у нас, на Балканите, в Ориента.
Вярно е, че застрашава стройната фигура, но всичко зависи от дозата. Освен това е изключително полезна за някои състояния.
Например при рязко понижаване на телесното тегло, анемия, туберкулоза, хронични белодробни нарушения, изискващи висококалорично хранене. Препоръчва се още при болестно повишена киселинност на телесните течности, инфекциозни и други заболявания, протичащи с висока температура.

Сусамовата
е направена от семената на растение, богато на полезни хранителни съставки. Таханът всъщност е каша от смлян и печен сусам. Семената съдържат: 60% мазнина, олеинова и линолова киселина, 19% белтъчини и 17,5% разтворими въглехидрати. По отношение на ползата за кръвоносните съдове сусамовият тахан не отстъпва на зехтина, твърдят специалистите по хранене. Проучвания сочат, че в сусамовия тахан има повече белтъчини от сиренето, някои видове меса и соята. Ценността му е изключителна поради наличието на незаменими аминокиселини. Освен това сусамовото масло е мазнина, която се усвоява напълно от човека. Изчислено е, че 100 г сусам внасят в организма около 30 г белтъчини, 60 г мазнини, 20 г въглехидрати, 4 г влакнини, 2,5 оксалати.

Енергийната стойност на продукта е много висока – 644 калории. Така че сусамовата тахан-халва е необходима за храненето на изтощени болни.

При зимен поход в планината е разумно да се носи в раницата малко халва.

Ограничения се налагат за страдащите от бъбречно-каменна болест поради наличието на оксалова киселина в сусама. Заради голямото количество на захар и високата си калоричност продуктът не бива да се консумира от пациенти с диабет или подагра.

Слънчогледовата
е не по-малко калорична от сусамовата. Съдържа растително масло и слънчогледов тахан. В семената на слънчогледа има близо 20% белтъчини, 25% въглехидрати и 1,5% дъбилни вещества. Заради намиращите се в маслото ненаситени мастни киселини слънчогледовата тахан-халва е подходяща храна за слаби хора със сърдечно-съдови проблеми. Продуктът помага за възстановяване след тежко и изтощително боледуване. Някои препоръчват тахана и при хроничен гастрит, язва на стомаха и дванадесетопръстника.

С халва, смесена с малко краве масло, може да се приготви специален пастет за хора, подложени на прекомерно физическо натоварване.
Пастетът е подходящ за туристи при дълги преходи в студено време, когато се губи значително количество от телесната топлина. Но подобни хиперкалорични бомби изискват дозировка и повишено внимание.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории