Последни Рецепти
Последни Статии

Зърнени кълнове гонят пролетната умора

Добавено в Здравословно хранене

Добави към моето меню

Зърнени кълнове гонят пролетната умора

Случва ли ви се след тежък работен ден и всекидневното изморително пътуване до дома да изпитвате само едно желание – по-скоро да заспите. Ако отговорът е “да”, значи трябва да вземете мерки срещу умората. В края на зимния сезон тя се провокира от недостиг на светлина и ниска двигателна активност поради мрачното време и студа.

кълнове жито
кълнове жито – кълновете са здравослона и полезна храна в края на зимата, доставят на организма необходими вещества и зареждат с енергия.

Също и от непълноценно хранене, при което преобладават въглехидрати и мазнини, а витамините и микроелементите, доставени от пресни плодове и зеленчуци, са крайно ограничени.

Този вид изтощение, известно като
пролетна умора,
може да настъпи заедно с парене на очите, замъглено зрение, разсеяност, изпотяване на ръцете, чувство за общ дискомфорт. В такива случаи не е разумно да се шофира. Статистиките сочат, че умората е причина за около 30% от тежките катастрофи. На практика усещането за отпадналост е толкова широко разпространено, че рисковете от него се пренебрегват.
Подобно усещане понякога съпътства прилагането на строги диети за отслабване, които лишават организма от жизненоважни хранителни съставки. Отпадналост настъпва и при недобре дозирано приемане на диуретици.

Кълнове гонят неразположението
Независимо каква е причината за вашето изтощение, начинът на хранене може да засили оплакванията ви или да ги облекчи.
Според нутрициолозите при умора храненето трябва да бъде балансирано, с ограничаване на мазнините и простите захари и повишаване на баластните вещества. Не бива да се консумират храни с високо мастно или захарно съдържание, защото те предразполагат към ленивост.
Задължително е да се приемат повече течности. Най-добре да се редуват различни видове минерална вода.
Идеално е, ако наблегнете на рибата. Редица проучвания сочат, че организмът се тонизира при всекидневно приемане на храни, които съдържат омега 3 и 6 мастни киселини.
При умора особено полезна е една от тези мастни киселини – ейкозо пентаеновата. Тя възстановява нарушения баланс на незаменимите мастни киселини в организма.
С добър тонизиращ ефект се отличават пресните плодови и зеленчукови сокове, както бирената мая и медът.
Изключително полезни са прораслите житни зърна. Прибавени към прясна салата или смесени със сок, тези зелени стръкчета доставят на организма белтъчини, минерали и витамини. Особено богати са на витамин Е. Може да се използват различни зърна. Ще ги намерите в специализираните магазини, където се продават семена за посев.
Най-богати на витамин С са кълновете от ечемик.
Калций доставят от семената на босилека и слънчогледа.
Желязо – семената от моркови, спанак, червено цвекло, праз.
Освен житото на витамин Е са богати кълновете на овеса, нахута и лещата.

Това е една рецепта, с която може да започнете деня си, така че към обяд да не усещате умора:
Смесват се по една супена лъжица:
житни кълнове,
смлени орехи, кълнове от сусам,
стафиди и настърганата кора от лимон. Прибавяте и изцедения сок на половината лимон.
Струва си да опитате тази нискокалорична закуска.

Как да си приготвите кълнове?
За да си приготвите зърнени кълнове, изсипете в стъклен буркан шепа добре измити зърна. Налейте вода, колкото да ги покрие. Зърната се оставят така за една нощ. На другия ден излишната вода се излива, а набъбналите зърна се изплакват обилно през цедка. Връщат се в буркана и същата процедура се повтаря два пъти дневно в продължение на минимум четири дни.
Зърната са готови за консумация, когато покълнат.

Април 25 2006

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории