Последни Рецепти
Последни Статии

моркови

Добавено в Uncategorized

Добави към моето меню

моркови

Избрани рецепти с моркови. Любими кулинарни рецепти с моркови

Морковите притежават много качества, които ги правят обичан зеленчук – пълен с витамини, лека храна, идеален за гарнитура на различни ястия. Лесно се съчетава с други продукти и поема на-различни подправки. Използва се в свеж вид или след кулинарна обработка. От морковите се приготят сокове, салати, пюрета, маринати и е добавка за различни консерви (месни, рибни, зеленчукови).

моркови

Цели моркови
Малките цели морковчеа са много вкусни като гарнитура – варени с малко сол и олио, леко хрупкави и крехки.

Настъргани моркови
Във вид на салата с настъргани моркови – самостоятелно или в комбинация със ситно нарязано прясно зеле с целина, подправени със зехтин и ябълков оцет (или лимонов сок). Важно е да се знае, че морковите изискват повече мазнина, за да се усвоят по-добре от организма.

Пюре от моркови
Най-добре е морковите да са добавка към картофено пюре със малко ситно нарязана целина.

***
Морковите са едни от най-пренебрегваните зеленчуци у нас. За тях има повече вицове и анекдоти, отколкото рецепти за готвене. За това обаче можем само да съжаляваме. Защото Морковите са истинска бомба с витамини. Диетолозите са единодушни, че суровите зеленчуци, както и нектарите и соковете от тях са една от най-полезните храни и за децата, и за възрастните. Те съдържат толкова минерали и витамини, колкото няма в нито една таблетка мултивитамин. При това са доста по-вкусни от хапчетата.
Калият, който изобилства в морковите, е една от основните съставки, които изграждат костите, ноктите и зъбите. Затова колкото по-често хапваме моркови, толкова по-здрави ще бъдат костите и зъбите ни.
Изобилието от витамини A, B, C, D е другата причина, поради която е добре да хапваме колкото може повече моркови. Те играят основна роля за правилното физическо и психическо развитие на детето.

за да помниме
Витамин В е “виновен” за добрата памет и способността ни да се концентрираме. Той подпомага организма ни в борбата му със стреса. Той е и основен враг на анемията.
Витамин Е е другата съставка на морковите, която се бори с малокръвието. Той помага на организма да произвежда червени кръвни телца в случай на анемия.

За да не настиваме
Ако искаме ние и децата ни да сме здрави и да не се поддаваме на вируси и болестотворни бактерии, трябва да приемаме достатъчно витамин С. Той се съдържа в големи количества отново в морковите. Укрепва цялостно имунната система и не позволява на бактериите и вирусите да ни разболяват.

За да сме красиви
Провитамин А, или бета-каротинът, е виновен за оранжевия цвят на морковите. Продълговатите грудки са зеленчуците, от които можем да го набавим в най-големи количества. Той помага да имаме орлов поглед. Освен здрави очи витамин А е виновен и за растежа в развитието на бебетата и децата. Той участва в изграждането на костите и зъбите. Освен това е изключително полезен за кожата. Помага на тийнейджърите при лечението на акне, а на техните майки да имат сияйна кожа дори след 40-те.
Трябва да се отбележи, че от всички зеленчуци морковът има най-високо съдържание на провитамин А (бета-каротин) – до 17 мг/100 г. Чаша сок осигурява необходимата дневна доза от провитамин А.

Моркови и факти
* Суров или варен, печен или задушен, морковът притежава отлични вкусови и хранителни качества, диетични и лечебни свойства. Не случайно той се нарежда сред най-ценните зеленчуци в кухнята на много народи.

* Морковите съдържат голямо количество захари, много минерални соли и витамини, преди всичко витамин А (около 6 пъти повече витамин А от доматите). Дневната нужда на човек от витамин А може да се задоволи само от един морков, който тежи около 100 г.

* Морковите могат да бъдат съхранявани в полиетиленови торбички , които са сложени на рафтове в мазето или във фризера. За тези които имат градина е метода на нашите баби – прап изкопан в градината, морковите посипани пясък и обилно затрупано със слама отгоре.

* Лесен начин за съхраняване на морковите е консервирането – нектари, туршии, замразяване във фризера

Любопитни факти за морковите:
* До XVI век морковът е бил бял, жълт, лилав. Оранжевият му цвят и голямото съдържание на каротин са получени благодарение на старанието на холандските градинари, съобщава morkovi.com.
* В древен Рим морковът е бил считан за афродизиак. На пировете на император Калигула всички ястия били приготвяни само с моркови, за да дадат сили на поканените гости.
* В келтската литература морковът е наричан “подземен мед” заради сладкия му вкус.
* През XVI век, когато било модерно украсяването на шапки и рокли с растения, горната зелена част на моркова била много популярна заради интензивния си зелен цвят.
* Заедно с откриването на витамин А се увеличава интересът към моркова. Правителството в Англия провежда акция, популяризираща консумацията на моркови. Във връзка с високото съдържание на провитамин А, който подобрява зрението, менюто на пилотите по нареждане е обогатено с голямо количество моркови.
* През Втората световна война са били произвеждани бонбони, конфитюри и сладкиши от моркови. В Португалия до днес е много популярен мармаладът от моркови, а в Канада и САЩ сладкишът от моркови.
* Първият сок от моркови е бил направен в Англия и се е наричал Carrolade.
* Най-големият отгледан до сега морков е дълъг 5,14 м, а най-тежкият – 8,61 кг!

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории
  • Uncategorized