Последни Рецепти
Последни Статии

Храни богати на серотонин

Добавено в Здравословно хранене

Добави към моето меню

Какво е серотонин?
Серотонинът е веществоизолирано през 1948 г. и познато като “хормон на щастието”. По-късно е идентифициран, и въпреки факта, че се отделя в мозъка, където изпълнява своите функции, около 90% от “хормона на щастието” в организма се намира в храносмилателния тракт и тромбоцитите.
Серотонинът е моноаминен невротрансмитер, който се синтезира в мозъка и стомашно-чревния тракт и е вещество с изключително важна роля за регулирането на процесите на съня, дишането и сърдечния ритъм. В човешкия организъм синтезът на 5-хидрокситриптамин започва с помощта на триптофан – естествен прекурсор на серотонина и незаменима аминокиселина, съдържаща се в белтъците на храната.

Каква е ролята на серотонина в организма?
• изпълнява функцията на преносител на нервни импулси, подобно на норадреналин
• играе роля в процесите на кръвосъсирване и в дейността на стомашно-чревния тракт
• влияе на начина на хранене
• оказва влияние върху правилното функциониране на сърдечно-съдовата система, мускулите, както и някои части на ендокринната система
• оказва важна действие на психологическата стабилност на очвек, като регилира емоциите и настроенията
• участва в процесите за регулиране на денонощния ритъм на тялото, телесната температура, сексуалното поведение и чувствителността на организма, влияе на чувството за болка, гадене и повръщане;
• участва непряко в регулирането на съня, явявайки се прекурсор на хормона мелатонин;
• широкото разпространение на серотонина в клетките на човешкия организъм показва неговото влияние върху огромен набор психологични и други функции на организма;
• Приблизително от около 40 милиона мозъчни клетки зависят настроението, потентността, апетитът, топлообменът, паметта, познанията, отчасти сънят и дори начинът на общуване и социалното поведение на човек

Бананите и шоколадът са едни от най-ефективните продукти, които стимулират изработването на серотонин.
Подобни свойства притежават сьомга, пуешко и пилешко месо, бобови култури, спанак, броколи и тиквени семки.

serotonin

Храни богати на серотонин
– шоколад
– банани
– ядки – орехи и др, богати са на омега 3 мастни киселини и на др елемнти, които подобряват работата на мозъка и настроението
– люти чушки
– бадеми
– свежи зелени салати и спанак
– овесени ядки
– смути от зелени плодове и зеленчуци – може да добавите магданоз, кълнове, спанак, зелена салата, спанак и 1 банан или киви – енергийна напитка за деня
– тиква и тиквени семки

за повече серотонин в организма
– повече време навън в разходка и на слънце. През лятото когато има повече слънце серотонинът се запазва в организма за по-дълго време и съответно през зимата – по-кратко
– пийте вода – добре хидратирания организъм е с повече енергия и по-малко стрес
– по-малко сол

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории