София е по-скъпа от Берлин
Добави към моето меню
Столицата ни гони Берлин по скъпотия
Немците ядат по-евтини пържоли, зеленчуците и плодовете са с еднакви цени.
Има още една много голяма разлика между българите и немците. Разликата в заплатите е 3 към едно в полза на Германия.
В Берлин не съм била. Знам какво е в Италия, в Тоскана. Качество, цени съизмерими с тези в нашите магазини и гаранцията, че когато отидеш да си купиш отново от същия продукт ще получиш същия продукт.
Българите ще спестим от харчовете за храна, ако можеше да заредим хладилника от Берлин. Колкото и неочаквано да звучи, но цените в немската столица са по-ниски от тези в София.
Например свинското и захарта ни са с около 20 ст. по-скъпи, отколкото немските.
Килограм брашно, който тук купуваме по 74 ст. в берлинските супермаркети се предлага за 70 ст. (35 евроцента). Немското кисело и прясно мляко могат да се намерят с около 10-15 ст. по-евтини.
Килограмът захар, който у нас се продава за около 1,70 лв., в берлинските супермаркети се купува за 1,50 лв. (75 евроцента).
Чисто червено свинско месо се предлага за 8 лв. (4 евро) на килограм, което е с около левче по-евтино, отколкото пържола със същото качество в наш магазин. Литър чист портокалов сок излиза точно толкова, колкото е и у нас – 2 лв. Разликата е, че когато го пиеш, нямаш усещането, че в сока има повече вода и захар, отколкото портокал.
Плодовете и зеленчуците също са на цените, на които ги купуваме в България.
Половин килограм мляно кафе екстра качество пък може да се купи в Берлин за 2,70 евро (5,40 лв.). За толкова може да се купят само около 300 г от същия артикул у нас.
Трудно ще пробием на европейския пазар с нашите цени, ако правим компромиси с качеството. Това споделиха дистрибутори на родни стоки в един от най-големите супермаркети в Берлин – “Галерия Кауфхоф”. Според тях родните продукти поскъпват двойно, докато стигнат до немския пазар. Оскъпяват ги транспортът и високата печалба, която искат за себе си магазините. Супермаркетите в Германия слагат печалба от 70% за всеки артикул, обясни дистрибутор на наши колбаси във федералната република. Ключът на България за европазарите е във висококачествените продукти, независимо от цената, смята той. Другият коз на страната ни са екзотичните за немския пазар продукти като лютеницата например.
Млените домати и чушки са се наредили в топ 10 на най-продаваните стоки по време на десетдневката на България в магазините “Кауфхоф”. Цената й обаче е 2,99 евро на бурканче. Двойно по-скъпи са и локумът, сладкото от рози, шведското руло българско производство.
Все още обаче имаме да догонваме в цените на услугите. Ако в реномиран фризьорски салон в София човек може да се подстриже за около 15-16 лв., то цената, която трябва да платим в Берлин, е 10 евро. Още толкова ще ни струва боядисването, но в цената не влиза самата боя. Такситата и билетите ни за градския транспорт също са доста по-ниски в сравнение с берлинските. Картата за целия градски транспорт за 24 часа в немската столица е 5 евро. Такситата пък возят на тарифа от 2 евро на километър. Първоначалната им такса е 2,50 евро. Цената за пробег до 2 км обаче е 3 евро. Няма такса престой, затова берлинските таксиметрови шофьори избират възможно най-малко натоварените улици. Те както и пътниците имат по-голяма изгода да стигнат до съответното място възможно най-бързо. Има още една много голяма разлика между българите и немците. Разликата в заплатите е 3 към едно в полза на Германия.
Българският щанд на изложението “Зелена седмица” се разполагаше на 115 кв. м. На площта на тристаен апартамент бяха представени Институтът за розите, производители на млечни и месни продукти, на безалкохолни напитки, земеделското министерство и ръчноизработени и изрисувани глинени съдове.
Силна конкуренция на родния щанд бяха съседите ни от Балканите. Тя бяха довели подкрепление от цели оркестри, които привличаха вниманието към сръбските плескавици и гръцките маслини.
Един от най-посещаваните импровизирани ресторанти беше унгарският. Хора от всички народности се тълпят по пейките да послушат автентична циганска музика и да хапнат борш по оригинална рецепта.
Руснаците, немците и украинците се разполагаха на най-голяма територия и привличаха вниманието с частушки, безплатна водка и горилка, кравайчета и наденички.
Австралийците предлагаха изкушения за най-смелите. Срещу 5,50 евро може да се опита пържола от кенгуру с гарнитура, също толкова излиза и филето от крокодил.
Безспорно най-красив пък беше щандът на холандците. Те бяха направили градина от лалета, палми и зюмбюли.
Статията е от от вестник Стандарт