15-ти март – Световен ден на потребителя
Добави към моето меню
15-ти март – Световен ден на потребителя
Ти си клент?
Знаеш ли къде да се оплачеш?
Знаеш ли как да защитиш своите права?
защото Клиентът винаги е прав!
‘Our money, our rights’
Права на потребителите
15 март е Световен ден на потребителите
Той се отбелязва за 32-ри път през 2015 г., а целта е да бъдат напомнени правата на хората, когато купуват стоки и услуги, да се насърчи тяхната взискателност към търговците и нетърпимостта към проявите на нелоялност и некоректност.
„Потребителят винаги е прав!” – често с усмивка ни уверяват търговци на стоки и услуги. Когато обаче се наложи да проверим на практика това твърдение, се оказва, че не винаги е така. Културата на потребление, включва познаването и отстояването на потребителските права.
Правото на безопасност, на информация, на избор и да бъдеш чут са основните права на потребителите, формулирани още преди 53 години, припомнят от Комисията за защита на потребителите. На този ден комисията отчита дейността си за 2014 г. Тя ще представи данни за предприетите мерки за недопускане на опасни стоки на пазара, как е защитила икономическите интереси на потребителите, какви жалби е получавала и как е решила споровете.
Едва една трета от стоките на българския пазар са произведени от родни предприятия. Това обяви заместник-председателят на Българската търговско-промишлена палата Георги Стоев при откриването на традиционното изложение “Изберете българското”.
Според производителите, потребителите се сблъскват с парадокса “търсиш български продукти, но не можеш да намериш”. Те обясняват това с нелоялната конкуренция, най-вече от страна на китайската стока. Поради дъмпинговите им цени, българските фирми вече са принудени да работят на загуба и все по-трудно оцеляват.
Вносната продукция преобладава почти изцяло в отделните сектори.
Комисията за защита на потребителите напомня – Българските и европейските потребители днес имат много повече права:
– Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им.
– Право на неподвеждаща реклама.
– Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени.
– Право на договори без неравноправни клаузи.
– Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни.
– Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина.
– Правото на сдружаване.
За българите 2014 г. завърши с две новини – едната лоша, другата още по-лоша. Първата на пръв поглед изглежда добра – потребителските цени са спаднали за 12 месеца с един процент, т.е. има отрицателна инфлация или, както се казва, дефлация. Достатъчно е да се потърси мнението на който и да е обикновен гражданин на страната, за да се разбере, че никой потребител не е усетил по джоба си намалението на цените. За сметка на това всеки търговец няма да пропусне да се оплаче от спада на приходите си, които са го принудили да свие дейността си и дори да съкрати броя на работещите в неговата фирма. Дефлацията се дължи на най-различни фактори, за това нежелано и пагубно икономическо явление през последните месеци в България най-често като причина се изтъква поевтиняването на горивата. Това е само отчасти вярно, тъй като спадът на цените на нефтопродуктите стана по-чувствителен едва в средата на 2014 г., а дефлацията се наблюдава през всичките 12 месеца.
Втората новина, най-лошата, е, че все още милион и половина от 7.3-те милиона българи живеят под прага на бедността, който в най-бедната страна на Евросъюза е наистина показател за истинска мизерия и възлиза на 145 евро на човек от домакинство месечно. В по-развитите страни това е приблизително равно на дневното заплащане на един зает.
Според икономическите експерти това всъщност е истинската причина за трайната дефлация – ниското и неплатежоспособно търсене, което свива до максимум потреблението, а оттам и търговията, и индустрията, и цялата делова активност.