Последни Рецепти
Последни Статии

Данък “вредни храни”

Добавено в Любопитно

Добави към моето меню

Данък “вредни храни”
Министерството на здравеопазването ще представи, в началото на септември 2015 г., проект за въвеждане на данък “вредни храни”.
Тогава ще бъде организирано обществено обсъждане по проблема. Данъкът е мярка за борба с наднорменото тегло и нездравословния начин на живот. Най-вероятно, размерът на таксата ще е между 3 и 5 на сто.
Очаква се данъкът да обхване четири групи храни:
– Продукти, които съсържат индустриално получени трансмастни киселини в резултат на използването на частично хидрогенирани растителни масла – трансмазнини;
– енергийни напитки;
безалкохолни напитки;
– продукти с високо съдържание на сол и захар.

fast food

Идеята за данък „вредни храни“ среща острата реакция на бизнеса. Поставени в информационен вакуум производители се питат – защо определени храни с лекота биват наричани вредни и твърдят, че досега европейският опит показва провала на тази идея, а последствията ще бъдат спад в продажбите и разрастване на сивия сектор. Призивът е за балансиран подход, при който да бъде защитен интересът, както на потребителите, така и на бизнеса, както и правилно да бъде разчетен опитът на Европа.
Какво е вашето мнение? Ако бъде въведен такъв данък какво влияние ще окаже това?

fast food 1

Най-вероятно размерът на допълнителия налог ще е около 10%.
Въвеждането му би довело до 150-200 млв. лв. приходи, сочат предварителни изчисления, направени на базата на икономически и финансов анализ, според министър Москов.
Предвижда се също така вредните храни да имат специални, предупредителни означения. Идеята е надписите да служат като ориентир най-вече на родителите при подбора на продукти за семейната трапеза. В общия случай много от храните, съдържащи вредните съставки, се консумират от деца.

Бизнесът е против “данък вредни храни”
Въвеждането на такса за вредни храни ще доведе до масови фалити в хранителната индустрия, смята председателят на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки Жана Величкова:
Ефектите от подобни мерки, които са въведени в някои държави, показват, че данъкът рефлектира изключително тежко върху конкурентоспособността на сектора и по всички представители на бизнеса по веригата. Изследванията на Европейската комисия показват, че потребителите изместват нагласите си към стоки, които са съпоставими, не са обхванати от данъка, но дори допринасят до по-увеличен калориен прием.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории