ENL – нова система за етикетиране на храните
Добави към моето меню
Етикетите върху хранителните продукти трябва да съдържат много полезна информация в понятен и в удобен вид за разбиране. Достатъчно е да вземете, който и да е етикет за да разберете, че в състава има продукти които не са ви ясни, необходимо е да направите справка (най-често в Google), труден е за четене – големина на шрифта, фон на който е напечатан текста…
Етикетите са ни необходими за да правим информиран избор когато избираме храна. Това е път към здравословното хранене.
Изисквания към етикетите на хранителни продукти у нас, която се предлага в заведенията, при кетъринг или доставка в къщи
Усъвършенстваната система за етикетиране на храните (ENL) е инициатива, започната на 8 март 2017 г. от The Coca-Cola Company, Mars, Mondelez International, Nestlé, PepsiCo и Unilever с цел разработване на единна, лесна за разбиране и значима система за цветово кодиране върху етикета, осведомяваща потребителите в цяла Европа за действителните хранителни стойности на продуктите, спрямо размера на избраната от тях порция.
По-здравословно хранене с Усъвършенстваната система за етикетиране на храните (ENL)
За момента това ще бъде тестово в избрани страни от Европейския съюз. Резултатите от тази промяна ще подпомогнат процеса на ЕС за оценка на възможностите за хармонизирано етикиране в Европа. Той стартира на 23 април 2018 г. , на съвместно заседание на ЕС за етикиране на хранителния състав върху опаковките.
ENL схемата е доброволна инициатива, чийто основна цел е да подпомогне избора на по-здравословни храни чрез предоставяне на опростена, лесна за разбиране и съдържателна информация за хранителния състав на храните и напитките. Тя надгражда монохромната схема на препоръчителен дневен хранителен прием, която вече съществуващата в Европейския съюз и е позната на над 500 млн. потребители. Различното е, че добавя цветове към стойностите, които отразяват хранителното съдържание на действително консумирана порция.
Новите етикети на храните ще предоставят на потребителите по-детайлна информация за съдържанието на консумираната от тях порция храна. ENL схемата е разработена така, че да съответства със законодателството на ЕС и да бъде приложима в целия съюз. Тя е създадена през 2017 г. , като през този период компаниите са се консултирали с научни експерти и специалисти по хранене, неправителствени организации, представители на страните-членки и други заинтересовани страни. Потребителските възприятия са били техният основен ориентир при създаването на новите етикети.
Цветните етикети имат потенциала да увеличат броя на хората, правещи здравословен избор с 18%, което води до 4% намаление на приема на калории. Това показва проучване за модела ENL сред 3500 потребителя в 7 страни-членки на ЕС. Според резултатите от него, има ясно предпочитание за цветен етикет спрямо монохромнен с препоръчителен дневен прием. Също така, 8 от 10 потребителя са на мнение, че ENL етикетът е по-лесен за разбиране и им помага да преценят хранителния състав на храни или напитки, защото им позволява да направят информиран избор с един поглед.
Данните от изследването показват още, че европейските потребители харесват повече етикиране „на порция“ пред етикиране „на 100g“, когато става въпрос за сравнение на съдържание на хранителни вещества на различни продукти, използвайки етикет с цветово кодиране.
Всяка компания в схемата може да комуникира отделно тестовете в избрани страни-членки на ЕС, както и да събере и сподели обратна връзка за приключване на тестовете в съответствие с конкурентното право на ЕС. Предвижда се новият ENL етикетът да се появи по рафтовете на магазините до края на 2018 г.