Последни Рецепти
Последни Статии

Етикета – история и всекидневна информация

Добавено в Любопитно

Добави към моето меню

Етикета – история и всекидневна информация
Слагат етикети от преди три хиляди години, най-древните са били парченца папирус върху амфори. Съвременниат етилет е изработен от американецаСтентън Ейвъри изработва първия стикер през 1930-а. Днес има и електронни етикети

Етикетът на един продукт е важен колкото и съдържанието.
Колкото е по-красив и ефектен, толкова по-добре се продава стоката. Казват, че оригиналният хартиен стикер е облеклото на продукта. Той е част от визията и стратегия, която превръща всяка стока в добър рекламен продукт. Хората използват етикети, на които надписват съдържанието на даден съд, от хилядолетия. Първоначално ползват хартия и я рисуват ръчно. Днес върху дизайна на етикетите работят утвърдени художници и софтуерни спецове. Произвеждат се не само от хартия, но и от фолио, пластмаса, има дори и електронни.

Най-ранните, запазени до днес образци, са отпреди 3000 години. Представлявали парченца папирус, които хората лепели върху амфори, за да обозначат съдържанието им. В древността народите, населяващи близкия Изток, Северна Африка и Апенините, които познавали леенето на стъклото и произвеждали красиви рисувани бутилки, почнали да изработват етикети. Върху крехките съдове те поставяли стилно изрисувани картинки с цветя, плодове и сцени от митове. До XV в. обаче етикетите се срещат рядко и са с лошо качество. Когато хартията престава да бъде лукс, хората почват да ползват все повече етикети, обозначаващи съдържанието на стоките и товарите.
Изобретяването на печатарската преса през XV в. от Гутенберг ускорява качеството и разпространението на табелките и стикерите. Смята се, че първите печатни етикети се появяват през XVI в. Те са главно надписи върху тубички и опаковки с лекарства. Върху бутилките с вино започват да греят етикети чак в средата на XVIII в. Надписвали ги ръчно или пък ги печатали с малки ръчни преси. Качеството и дизайнът на етикетите се усъвършенстват с развитието на полиграфията. Първоначално те са с черно-бели, в средата на XIX в. се появяват и цветните. Рисуват ги известни европейски художници.
В Америка изкуството на красивите и пъстри хартиени стикери се пренася през 1880 г. и почти веднага се комерсиализира. Ефектни картинки слагат върху дървените щайги с плодове, металните консерви, цигарените кутии, и бутилките. В началото ги прикрепвали върху стоките с клей.
Постепенно етикетите започват да се възприемат като един от най-важните елементи в рекламата на продукта. Затова върху надписите се появяват все повече художествени знаци, които да примамват купувачите.

Производителите отбелязват там наградите, медалите, присъдени на техните продукти, слагат гербове и рисуват запазени марки. Подобни ефектни елементи привличат вниманието на клиентите и подпомагат по-добрата реализация на стоките на пазара.

През 1930-а предприемачът Стентън Ейвъри произвежда първия самозалепващ се етикет и изобретението му дава старт на успешен бизнес. Стикерът бил изработен от хартия, а на гърба имал самозалепващо се покритие и силиконова подплата.
Изобретяването на мастиленоструйните принтери през 80-те години променя завинаги облика на етикетите. Хората сами започват да печатат етикети. 1984-а Hewlett Pacard представя първия лазерен принтер, цената му от $3600 обаче е твърде висока за времето си. През 90-те години цените падат и подобна машина може да си купи почти всеки. По това време се появяват и доста съвършени софтуерни програми, с които сам можеш да си изработиш и отпечаташ етикет.

Най-големите шедьоври етикети, ги правят за вината

Някои етикети са като произведения на изкуството. През XIX в. производителите и търговците на шампанско наемат художници, които да рисуват красиви картини върху хартиените надписи, удостоверяващи произхода и годината на напитките. От запазените образци личи таланта на майсторите, които се стараели да превърнат етикетите в ефектни миниатюри. Формата на хартиените картинки, залепени върху бутилките, се меняла през годините от правоъгълна, квадратна до кръгла. Имало и по-сложно изработени – с контурите на лозови листа и корони. Върху етикетите художници рисували различни орнаменти: нежно извити лозници, гроздове, лъвове, ангелчета, съблазнителни вакханки, елфи, сирени, рицари, крале и императори. Често пресъздавали сцени от митологията или важни исторически събития.

Една от най-известните френски марки вина Mouton Rothschild например е кръстено в чест на замъка, в който било произвеждано. Барон Филип дьо Ротшилд бил собственик както на прекрасното старинно имение, така и на огромни лозови масиви и винарска изба. През 1945 г. благородникът решава да отбележи приключването на Втората световна война, като украси бутилките с подобаващ “победен” етикет. Оттогава налага традицията известни художници да рисуват хартиени стикери за отбраните колекции от вина и клиенти. Баронеса Филипин дьо Ротшилд продължава и до днес идеята, наложена от баща й. Етикетите на Mouton Rothschild са рисували майстори като Жорж Брак, Хуан Миро, Марк Шагал, Анди Уорхол, Салвадор Дали, Василий Кандински, Пикасо.

Класация на най-глупавите етикети

Най-смешните и безсмислени етикети класира сп.Which. Номер едно държи надпис върху детска количка: “Не сгъвайте, преди да сте взели бебето”.
Друг шедьовър краси пакет с фъстъци: “Може да съдържа орехи”.
Един от най-куриозните етикети е върху опаковка сънотворни. Фармацевтичната фирма предупреждава, че нейните таблетки могат да предизвикат сънливост.
На електрическите фенерчета Panasonic пък е лепнат стикер: “Източник на светлина, предназначен за използване, когато е тъмно”.
Ако си купите маратонки Puma, ще откриете, че средното количество предмети в кутията е 2. “А дали има щастливци, които са си взели по 3 спортни обувки?”, пита изданието.
На детски скутер пък е окачен следният гениален текст: “Използвайте вратата само за вход или изход”.
Не по-малко шантав е надписът върху костюм на Супермен, според който дрехата не става за летене.
Върху модерна бормашина е лепнато предупреждение, че бургията не бива да се спира с ръка.
За най-мъдрите остава надписът върху минерална вода Penta: “Лека за пиене. Ползвайте я за биохидратация, оптималната клетъчна хидратация ще ви помогне да победите негативните въздействия на условията на живот и ще помогне мозъкът ви да е активен всеки ден.”

Истински ли са етикетите върху фалшивите стоки

Първите изкусни имитации на известни марки напитки и храни се появяват преди повече от 100 години, пише “Известия”. В запазени броеве на “Петербургский листок” от 1909 г. четем, че се появили имитации на холандско какао. На етикета обаче вместо орел било изрисувано гърне, всичко останало било спазено. На “оригинална” кутийка с американски омари пък с дребнички букви било изписано, че са произведени в Рига. На кутия със сардини на италианската фирма “Кано” фирменият знак бил съвсем точно изкопиран. Най-долу обаче било изписано, че са произведени в Крим.
Днес фалшификаторите на етикети са още по-изкусни. Най-често се имитират известни марки алкохол, цигари, шоколади. Според статистиката подобни фалшификации носят загуби на европейската икономика в размер на 5 млрд. евро годишно. Америка също е ощетена финансово с поняколко милиарда годишно.

Електронните етикети са последното нововъведение

Етикетите обикновено се изработват от хартия, пластмаса, фолио, текстил. Скоро обаче ще бъдат изместени от електронни. Повечето от тях са снабдени с чипове, които съдържат най-важната информация за съдържанието на храната, срока на годност, цената. За да бъдат разчетени обаче по щандовете на супермаркетите, количките за пазаруване, домакинските уреди, трябва да бъдат поставени специални устройства.
RFID технологията (радиочестотна идентификация) е също популярна. Немската група METRO представи на изложениeто CeBit в Хановер подобни умни етикети. Всеки е снабден с радиочип, който дава бърза информация както на потребителя, така и на продавача. Ако дрехата е снабдена с такъв етикет например, няма да има нужда да мерите няколко, за да откриете точния размер. Електронното огледало в магазина ще ви помага при избора.
Наскоро Siemens представи първите етикети от течни кристали, изработени по т. нар. технология печатана електроника. Тя позволява върху хартия евтино и лесно да бъдат принтирани фини LCD дисплеи, върху които да се изписва информацията за продукта.
Миналото лято в САЩ започнаха да татуират плодове с лазер. Издълбаният етикет съдържа информация за произхода, качеството на стоката и служи като сертификат за безопасност на продукта. С новата лазерна технология се поставят името, идентификационният номер, страна на произход. Тя оставя тънки бразди върху горния слой от кората на плода, но не я разрушава и така не намалява неговата трайност.

Любопитно из изторията на етикетите

* Най-голямата колекция от етикетчета на бира притежава Ян Солберг от Осло. Той е събрал 350 000 хартиени надписа на известни марки.
* Рекордът за най-голямата сбирка етикети от дрехи държи италианката Анджела Бетели от Модена. Тя е събрала 2180 хартиени табелки на различни облекла. Колекцията й включва етикети от френски, немски и италиански дизайнери. Най-старият е отпреди 40 години. – Най-голямата колекция от лепенки за плодове притежава Антоан Секо от Бурбон-Ланси, Франция. Той е събрал 20 500.
* Най-старото етикетче от кибритена кутийка е от 1829 г. Произведено е от известния за времето си химик Самюъл Джонс. Надписът гласял: “Кибритени клечки “Луцифер”. Възпламенява се, като драснете клечката върху хартийката.”
* Символ на прочутото уиски Famous Grouse е яребица. Именно тя служи за вдъхновение на шотландския търговец на вино Матю Глоуг, за да създаде великолепната напитка. Той прави уиски, чийто цвят да напомня красивите червени пера на яребицата. Ескизът на първия етикет прави дъщерята на Матю Глоуг Филипа.

ползвани са материали от standartnews

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории