Начини, по които компаниите ни лъжат
Добави към моето меню
Крайната цел на всяка компания е да ни продаде продукт, който не сме имали намерение да купим. Триковете, които се използват на пазара, са толкова, че дори и най-внимателните падат в капана.
Ето някои от най-разпространените уловки, с които ни атакуват от магазините, заведенията и телевизионните реклами, представени от Bright Side. Замислете се, преди да купите.
10 начина, по които компаниите ни лъжат
1. Безплатни разядки и мезета
Всички се радваме, когато ни дават нещо безплатно. Но всъщност, докато хапвате солените фъстъци, които са ви донесли, е много по-вероятно да си поръчате втора бира. А разядките не случайно се казват така – от само огладняваме. Има и научни доказателства, че хората, които получават бонбони със сметката си, оставят по-голям бакшиш.
2. Цветът на храната
Цветът на храната може да се използва, за да ни манипулира да купим. Дори когато не се добавят оцветители, идват на помощ други трикове. Например производителите на портокалов сок подобряват цвета на сока, като добавят до 10% ярко оцветен сок от мандарина, както и пигмент от портокалова кора, тъй като тези съставки не се водят изкуствени оцветители.
3. Размерът на опаковката
Понякога изборът между голяма, средна или малка чаша в „Макдоналдс“ не означава нищо, защото получавате почти същото количество кола. Друг трик, който може би сте забелязали, е, че количеството в опаковките, които сте свикнали да купувате в супермаркетите, намалява… но цената остава същата.
4. Ефектът на лявата цифра
Забелязали ли сте, че много цени в магазините завършват на ,99? По същество няма разлика между 2,99 и 3,00 лв, но клиентът най-вероятно ще купи по-евтиния продукт – не защото ще спести една стотинка, а защото лявата цифра оказва влияние върху начина, по който възприемаме цената като цяло.
5. Сроковете на годност са относителни
Много по-добре е да разчитате на сетивата си, за да определите дали даден продукт е годен за употреба, отколкото да разчитате на срока на годност. В много страни няма регулация за тези срокове. Производителят ги определя по свое усмотрение и в много случаи продуктът е годен за консумация и след изтичането на срока. В резултат на това много храна, която все още е годна, отива в боклука… и отиваме в магазина, за да купуваме още от същото.
6. Скрити нездравословни вещества
Днес, когато много хора са загрижени за здравословния продукт, хранителната промишленост намира начини да скрие потенциално нездравословните вещества в описанието на продукта си. Захарта може да се крие под различни имена: глюкоза, фруктоза, малтодекстрин, захароза и сироп. Четете внимателно етикетите.
7. Цените в менюто
Много ресторанти премахват изцяло паричните символи от менюто си (15 вместо 15 лв.), за да ни отклонят от мисълта, че плащаме пари за храната си. Налице е научно доказателство, че тази стратегия работи: проучване от Университета Корнел показва, че клиентите харчат повече пари, когато цифрите не са придружени от валутен знак.
8. Заблуждаващи реклами
Знаете ли, че автомобилни реклами не се заснемат с реални автомобили, а с миниатюрни модели на батерии? Много от онова, което виждаме в рекламата, е лъжа: в рекламите за мюсли се използва лепило вместо мляко, мехурчетата в напитките са направени от сапун, а глицеринът се използва масово, за да изглеждат продуктите мокри, студени и пресни.
9. Нула калории
Дали нещо друго, освен водата, може не съдържа абсолютно никакви калории? Когато видите на опаковката „Нула калории“, това може да означава, че продуктът съдържа по-малко от 5 калории, което официално е разрешено в САЩ.
10. Принципът на недостига
Принципът на недостига е известен психологически феномен: когато наличността на продукта се възприема като ограничена, той става по-привлекателен. Помислете за това следващия път, когато видите знак „Ограничена наличност“ – и проверете дали не стои твърде дълго време.
Бонус съвет: Ако искате да получите точно това, за което плащате в бара, купете си бутилирана бира. Всичко друго може да бъде разредено или дори заменено с по-евтино. И рядко има начин да разберете.
Източник: Bright Side 10 Times Companies Lied Straight to Our Faces