Веган месо
Добави към моето меню
Преди няколко години новина стана т.н. Веган луканка. Приготвя се от Цвекло, сушени домати, слънчоглед, подправки… Опитвала съм такава и не е моето нещо, защото съдържа много подправки и за да ми хареса нещо от червено цвекло не е нужно да се нарича луканка.
Рецепта за веган луканка – https://xligon.com/vegan-lukanka/
Преди повече от 25 години се срещнах и със соевия гранулат, който се предлагаше у нас в различни форми – от такъв за кайма, през късчета до шницели. Не знам дали в момента се предлага у нас продуктите на Vitabel, които са и родно производство, но си спомням, че приготвях не лоши манджи с тях.
Този увод, който не е изчерпателен за веган заместителите на нашия пазар, защото това е една от тенденциите в световен мащаб и превръща
Веган месото – новата златна мина
Веган бифтеци и надениците, които печелят все по-голяма популярност във веригите за бързо хранене и по рафтовете на супермаркетите, събуждат апетита на производителите на хранителни продукти и инвеститорите, които са се насочили към сектора, информира Франс прес.
Пазарът на месо на растителна основа би могъл лесно да достигне 100 милиарда долара за 15 години, прогнозират анализаторите на JP Morgan.
От Barclays са още по-оптимистично настроени и уверяват, че като се включат и продуктите на основата на растителни клетки и те бъдат комерсиализирани, пазарът може да нарасне до 140 милиарда долара за 10 години.
Това се равнява на около 10 процента от общите продажби на месо в света. Една възможност, която малцина искат да пропуснат.
Beyond Meat започна да разработва месо на растителна основа през 2009 г. и досега е представил няколко алтернативи на говеждо, свинско и пилешко на пазарите по света.
Продуктите се предлагат у нас в магазините на Метро.
Има един голям минус – цената. Как да платиш за нещо направено от грах и червено цвекло 70 лв за кг
Burger King изпробва от април в САЩ вегетарианска версия с вкус, който е сравним с вкуса на емблематичния му Упър.
McDonalds, който проучва темата, в момента експериментира с “Биг Веган Ти Си” в Германия.
Веригата за бързо хранене KFC предложи пробно за един ден през август 2019 г. “пиле” на растителна основа в партньорство с производителя на “алтернативно месо” Beyond Meat(Бийонд мийт).
Тестът под надслов Beyond Fried Chicken (“Повече от пържено пиле”), който се проведе в един от ресторантите на веригата в Атланта, щата Джорджия, направи KFC първата американска компания за бързо хранене, която въвежда алтернатива на пилешкото месо на растителна основа, произвеждано от Beyond Meat.
Клиентите пробваха безплатни безмесни варианти на панираните хапки и крилца на KFC.
Алтернативите на месото не са новост. Благодарение на новите техники стартъпите оживиха пазара, предлагайки продукти, които се доближават все повече до вкуса, структурата и дори сока на месото.
Търсенето на продуктите на най-известните стартъп компании в сектора като Impossible Foods и Beyond Meat толкова е нараснало, че те понякога трудно го задоволяват.
Когато Beyond Meat излезе на Уолстрийт на 2 май, акциите на компанията скочиха със 163 процента. Сега борсовата и капитализация е вече близо 6 милиарда долара.
Когато стартъп компанията оповести в четвъртък, че прогнозира растеж на продажбите си от 140 процента на годишна основа, акциите й скочиха с още 15 процента.
Мастодонтите в хранителната индустрия не остават по-назад.
Швейцарската Nestle пусна на пазара в Европа от април “Инкредибъл бъргър”, който се предлага от McDonalds в Германия, и предвижда през есента да излезе на пазара в САЩ с друг вегански бифтек под марката Sweet Earth.
Производителите на месо също се включват в новата тенденция.
Най-големият световен производител на месо JBS пусна в Бразилия вегетариански бургер.
Американската компания Tyson Foods, която известно време инвестира в Beyond Meat, предвижда да предлага от лятото свои продукти на растителна основа.
Всички залагат на нарастващото безпокойство на някои потребители за защитата на животните, околната среда и здравето им.
Според асоциация Good Food Institute продажбите на алтернативи на месото са се повишили с 23 процента през 2018 година в САЩ. Това е по-малко от 1 процент от пазара на месо, а в същото време напитките на основата на соя, бадем и кокосов орех са 13 процента от млечния сектор, така че все още има възможност за развитие, отбелязва асоциацията.
Компаниите в сектора обаче не са защитени от рискове.
“Фактът е, че продуктите, които са алтернатива на месото не са толкова здравословни, колкото изтъкват производителите им, заради добавките, с които се приспособяват към предпочитанията на потребителите”, отбелязват анализаторите от Barclays, цитирани от БТА.
Те добавят, че възможните законодателни ограничения могат да попречат на маркетинг стратегията, тъй като законодателите, под натиска на животновъдите, искат терминът месо да се използва само за храни от животински произход.