Винено-кулинарни дестинации в България
Добави към моето меню
Вино и местни гозби – нова възможност за БГ туризма
Важно е виното и кулинарията да бъдат включени в туристическия продукт на страната, защото те са част от цялостното преживяване на туристите. България има дългогодишни традиции в производството на вино и то е станало част от културата на народа, както и разнообразните ни кулинарни традиции. Избраните дестинации са 12, зашото това е броят на месеците в годината.
Инициативата “Сподели България” е свързана със запазването на традициите и културата
Инициативата “Сподели България” има освен това за цел развитие и популяризиране на т.нар. “слоу /бавен/ туризъм” и неговата концепция е свързана със запазването на традициите и културата, като се набляга на местната храна, виното и обичаите.
„В проекта сме включили 50 общини с над 100 туристически обекти в България. Разчитаме на диалога с местния бизнес, с производителите, с местните власти, за да намерим най-правилната и успешна реализация на маршрутите, така че те да подпомогнат опознаването на регионите и техните кулинарни традиции.
Един от приоритетите на нашето министерство е утвърждаването на качествената продукция на пазара. Наложени са високи стандарти за производство на квалитетни месни и млечни продукти и вина. Долините на Струма и Места са известни с производството на череши в Кюстендилския край, с лозарството и невероятните вина по долното поречие на Струма и в Неврокопския край. Банско пък е известно с гостоприемството си и с уникалните си кулинарни традиции. Всеки вероятно е опитал поне веднъж Банска капама, Бански старец или Катино мезе”, каза земеделският министър Порожанов.
България е вписала в европейския регистър на защитените наименования два продукта – “горнооряховски суджук” /2011 г./ и “българско розово масло” /2014 г./.
През 2014 и 2015 г. в европейския регистър на храните с традиционно-специфичен характер са вписани и четири месни продукта – филе “Елена”, луканка “Панагюрска”, роле “Трапезица” и кайзерован врат “Тракия”.
През 2017 г. е регистрирана пастърма “Говежда”, а в момента “Странджанския манов мед” се разглежда от ЕК като защитено наименование за произход.
От национално ниво се разглежда и заявлението за регистрация на месо от Източно българска свиня.
България има регистрирани на европейско ниво 54 вина със защитени наименования.
Министерство на туризма представя проект за 12 винено-кулинарни дестинации, част от проекта „Сподели България“. Проектът представя традиционните винени напитки, характерната кухня за региона, туристически обекти. Очакват се мнения и предложения от бизнеса, организации и общини.
Балчик фигурира във винено-кулинарна дестинация № 9 „Добруджа и Северно Черноморие”, заедно с градовете Силистра, Добрич и Варна. Като място за посещение е включен Двореца в Балчик, съседни обекти са нос Калиакра, Морската градина и Делфинариумът във Варна, Аладжа манастир, Старият Добрич.
Сред предложенията за ястия, които трябва да се опитат тук, са добруджански хляб, черноморски сафрид, рибена чорба със саламурийка, миди от черноморските ферми.
За дегустация се препоръчва бяло вино от димят – стар български сорт грозде, който е разпространен по Черноморското крайбрежие. Казано накратко, регионът се определя като „море, кайсии, димят”.
Велико Търново е в една от най-дългите дестинации по проекта, която преминава през 7 общини наречена дестинация 11 „Стари столици“ – Велико Търново, Горна Оряховица, Шумен, Търговище, Плиска, Велики Преслав, Габрово. В нея са включени и 13 туристически обекта – историческите хълмове Царевец и Трапезица, Арбанаси, Хотнишка екопътека, Еменска екопътека, Даскалоливницата – Елена, Славейковото училище – Търговище, Шуменска крепост, Мадарският конник, Осмарски скални манастири, Ханкрумски скални манастири, Плиска, Велики Преслав и Никополис ад Иструм.
Подробностите за всяка от дестинациите са достъпни в проекта „Сподели България”, поместен на електронната страница на Министерство на туризма. Дестинациите не са окончателни, всеки може да изпрати мнение. Подготвят се кръгли маси в страната за детайлно представяне пред местната общност.
Окончателните винено-кулинарни дестинации ще бъдат обявени в средата на 2018, а след това качени на сайта на ведомството. Целта е България да се утвърди като дестинация за четири сезона и пакетиране в общ продукт на винарни и дегустационни центрове и туристически забележителности.
Целта на инициативата е страната да се превърне в целогодишна туристическа дестинация, а туристите да се насочат към вътрешността й, а не само да посещават предимно зимните и морски курорти. Броят на винено-кулинарните дестинации не е избран случайно, те са 12 – колкото са месеците в годината. Обхващат над 50 общини и над 100 туристически обекта.
Дестинации за винен и кулинарен туризъм са:
1. Долината на Струма (Кюстендил, Благоевград, Петрич, Сандански) – мелове, череши, мелнишко вино;
2. Долината на Места (Белица, Разлог, Банско, Гоце Делчев, Хаджидимово) – планини, капама, рубин;
3. Западна Тракия (Пазарджик, Пловдив, Асеновград) – Долината на Марица, Старият град, домати, мавруд;
4. Розовата долина (Панагюрище, Копривщица, Старосел, Хисаря, Казанлък) – съкровища, рози, мискет;
5. Източна Тракия (Стара Загора, Сливен, Ямбол и Карнобат) – праистория, праскови, памид;
6. Сакар (Димитровград, Ивайловград, Свиленград) – долмени, катък, мерло;
7. Златия (Враца, Монтана, Видин) – пещери, ягоди, гъмза;
8. Мизия (Оряхово, Плевен, Свищов, Русе) – Дунав, пъпеши, каберне;
9. Добруджа и Северно Черноморие (Силистра, Добрич, Варна, Балчик) – море, кайсии, димят;
10. Южно Черноморие (Бургас, Несебър, Поморие, Созопол, Царево) – нестинари, риба, шардоне;
11. Стари столици (Велико Търново, Горна Оряховица, Шумен, Търговище, Плиска, Велики Преслав) – крепости, суджук, пелин;
12. Източни Родопи (Хасково, Кърджали, Ивайловград) – светилища, чеверме, каберне фран.
Предстои и разработването на седем спа и уелнес дестинации, които ще надградят усилията на министерството за превръщането на страната в дестинация за четири сезона, каза още министър Ангелкова.