Да защитим българския вкус
Добави към моето меню
Към момента (декември 2016 г.) България има само един защитен продукт – горнооряховския суджук, и един в процес на защита и одобрение – розовото масло.
– Горнооряховския суджук
– Розовото масло
30 продукта кандидати за “Да защитим българския вкус”
Ако сте си задавали въпроса къде са българските плодове и зеленчуци в магазина? Може ли да купите домати с вкуса, който помните от детството си в градината на баба? Дали боба е внос от Китай или си купувате смилянски фасул? И още такива въпроси, то може би ще се случи нещо добро през 2017 в тази посока.
Предстои кампания в партньорство с търговската верига “Метро България”, който на практика ще свърже малките производители на уникални български продукти с професионалните си клиенти. Общо 11 от магазините на “Метро” в 9 града ще се превърнат в база, в която местните производители ще могат да предоставят директно продуктите си. Това означава, че един магазин в определен район на страната ще може да работи с 10 – 20 местни производители и доставчици.
Веригата ще започне по-голяма кампания от май 2017 г. със 130 автентични български продукта – плодове и зеленчуци. Прясно месо от източнобалканска свиня вече се предлага в магазините Метро София. Продуктът е един от 30-те, които са включени в кампанията на евродепутата Момчил Неков “Да защитим българския вкус”.
Целта е освен традиционните указания Защитен национален продукт и продукт с етикет “Защитено географско указание“, чрез европейско финансиране те да се предлагат както в рамките на ЕС, така и извън него.
Общо 30 продукта от определени географски региони в България ще кандидатстват за защита по европейските схеми за качество в рамките на кампанията “Да защитим българския вкус”. Това обяви евродепутатът от БСП Момчил Неков, инициатор на кампанията, на конференция на 20.12.2016 г. в БТА. Идеята идва от все по-голямото свиване на производството на автентични български продукти.
Неков обясни, че схемата ще защити тези селскостопански продукти от конкуренция и чрез логото ЗНП/ЗГУ/защитено наименование за произход/защитено географско указание/ ще гарантира тяхното добро име и реноме. Освен това продуктите ще намерят своя пазар в рамките на Европейския съюз и извън него. Това ще стане благодарение на промоционална програма на ЕС, за която са заделени 10 млн. евро. Той каза, че тази помощ ще расте прогресивно, като през 2017 г. пакетът ще бъде 133 млн. евро. Целта е до 2020 г. пакетът да достигне 200 млн. евро.
Движението “Слоу фуд България”, партньор на кампанията, е създала база данни от около 50 продукта, включени в съкровищницата на вкусове. Към момента са селектирани около 30 продукта, от които са избрани онези в най-напреднала фаза за разработване на заявленията, с които се кандидатства за процедурата, обясни Десислава Димитрова, национален координатор на “Слоу Фуд България”
Сред кандидатстващите за европейската защита български продукти са куртовският розов домат и капията, прясното месо от източнобалканска свиня, еленският бут, смилянският боб, зеленото сирене от Черни Вит и други уникални за страната продукти.
Според регламентите на Европейския регистър за защитени продукти, на включилите се фермери се гарантира защитата от конкуренция, както и доброто име и реномето на самите продукти.