Последни Рецепти
Последни Статии

Парфюм

Добавено в Любопитно

Добави към моето меню

Парфюмът, разказва, успокоява и тонизира

Има една книга “Парфюм”, малка книжка е, един от преподавателите в Университета по психология говореше за нея на лекция, но се оказа, че не я е чел. Идеята на книгата е, че човек може да приема 80% от информацията за света с очите си, но осезанието е онова сетиво, което най-силно развито и влияе най-силно. Парфюмът е висша степен на аромата – какво и как може да каже един парфюм зависи от човека, получава се комбинация, което трудно може да се опише защото е Индивидуалност.

Египетските папируси отпреди 3500 години свидетелстват за употребата на парфюми от жените на фараоните, които лепели по лицата си топчици от смес на мазнини със смоли и най-различни миризливи съставки. Парфюмът, считан за дар божи, е бил използван и за балсамиране на фараоните. По-късно гърците при отдаване почит на воините, паднали в битките, ще ги оросяват с парфюми. Той ще служи също и като средство за масажи в баните или за допълнителна наслада по време на пиршествата. Римските императори ще го използват за заличаване на следите от нощните оргии. В реванш, през средните векове в Европа, християнството ще анатемоса използването на парфюма. Но това ще продължи кратко време. Със завръщането си от ориента кръстоносците ще донесат нови парфюми, които ще хвърлят в истински захлас дамите. Но парфюмът ще се използва и за други цели, като дезинфекционно средство срещу големите епидемии от чума, холера, едра шарка.

По време на Ренесанса естетиката ще стане по-фина и по-изтънчена. Използването на парфюмите ще се разшири още повече.
Ароматичните води – ментол, роза, портокал, ще бъдат въведени в дворците. Великите откриватели на новия свят ще донесат от Америка и Индия продукти с нови миризми: какао, ванилия, тютюн, шибой. Те ще разширят ареала и ще внесат екзотична нотка в аромата. Ако в двора на Луи ХIV миризмите и упойващите благоухания ще служат за замаскиране на една занемарена хигиена, то при Луи ХV дворецът се превръща в образец на чистота и приятен мирис.

Откритие
А как ние хората възприемаме миризмите? Доказано е, че много от ароматите могат да успокояват, някои действат стимулиращо, други – отпускащо, трети могат да се свързват с неприятни емоции, но във всички случаи носът ни помни всяка миризма. Механизмът за възприемане на ароматите е общ за всички хора – това е мозъкът, който осъзнава миризмата.
Но по какъв начин нашият мозък възприема един мирисен стимул? В началото беше загадка. Близо тридесет години повече от 400 екипа невробиолози се мъчиха да обяснят как една миризма се запомня под формата на мисловен образ. Накрая, след повече от 10-годишни лабораторни проучвания, проблемът бе решен от американските изследователи Линда Бук и нейния колега Ричард Анел. За това те получиха Нобелова награда по медицина за 2004 година. В какво се състои същността на нашата обонятелна система и каква е заслугата на двамата учени? Тази биологична дейност се изпълнява от специализиран дял на нервната ни система. При мишките, върху които авторите провеждаха своите проучвания, броят на гените, които отговарят за възприятието на миризмите, е около 1000. Всеки различен ген кодира свой рецептор със способност да хваща отделна миризма.

Ароматни образи
Миризмите са одорантни молекули (латинската дума odor има две значения: миризма и пара), които се отделят, “изпаряват” от миризливото вещество. Но за да бъдат хванати от рецепторите, тези молекули трябва да отговарят на няколко условия. Да имат големина в пределите от 30 до 300 молекулни тегла (за единица се взема теглото на водорода). Например ванилията има молекулно тегло 152 и мирише, захарта – 342, затова не мирише. Ако молекулите са по-малки, нямат достатъчна повърхност, за да бъдат хванати от рецептора, ако са по-големи, те не се изпаряват от веществото и за нас това вещество е без мирис. Другото необходимо качество на одорантните молекули е да бъдат добре разтворими както във вода, така и в мазнини (липиди). Но възприемането зависи и от строежа на молекулата. Тя трябва да има на повърхността си определени места, които да могат да “пасват” на рецептора, образно казано, както щепсел в контакт. Нобелистите разкриха още един интересен факт: докато един рецептор може да захване само един вид мирисна молекула, то последната може да “пасне” с различни рецептори. С други думи, тя притежава пластичност, способност да се нагаждат към различните рецептори. На тази база е изградена способността ни, ако и да разполагаме с ограничен брой рецептори, да улавяме хиляди миризми. Като че ли природата е предвидила, че ще дойде време, когато човекът ще започне да създава по изкуствен начин миризми много повече от естествените и е моделирала тази особеност на взаимодействие на ограничения брой естествени рецептори с безчет мирисни молекули. При свързването на одорантната молекула с рецепторната настъпва каскада от химически процеси, които ние опростено ще наречем поява на електрически импулс, който по нервната нишка ще стигне до ядрото на луковицата. В резултат ние ще я асоциираме като мисловно-образна информация. Оттук тази информация се предава на специализираните мозъчни клетки, които ще я анализират и осмислят и независимо дали е приятна или неприятна, ще я съхранят, като я поставят на определеното за тази цел място в олфакторната “картотека”. Ако миризмата постъпва за първи път, ще й бъде определена отделна “касетка”, ако вече е позната, ще бъде прибавена към подобните, дошли по-рано. В продължение на целия ни живот в собствения ни мозък ще бъде съставен и съхранен един обемист “каталог” от миризми. Всеки обонятелен образ е наш, собствен, свързан с нашия житейски опит. Макар че биологично се раждаме с едни и същи “апарати” на обонянието, ние не отговаряме по един и същ начин на даден мирисен стимул. Предполага се, че само половината от гените са общи за хората. Един феномен, наречен полиморфизъм, който генетиците приписват на естествената селекция. Така че миризмата е една абсолютна собственост на отделния индивид, който я възприема. През 70-80-те години на миналия век изследователите създадоха “изкуствени носове”, електронни апарати за откриване на опасни за човека молекули. Да говорим за носове е малко преувеличено, защото в действителност тук се касае за физико-химични прихващачи, способни да разкриват само химични композиции, определени предварително. Тези прихващачи са свързани в една система за разпознаваща информация. Те са пригодени по-специално за научна работа и за качествен контрол в индустрията. Например при производството на кафе те са способни да откриват плесенясалите и гниещи зърна, в риболова определят доколко рибата е прясна, в съдебната криминология за установяване преди колко дни е настъпила смъртта, в разкриване на бойни мини и други експлозиви. Най-чести срещи с изкуствените носове имат шофьорите, подлагани на проверка за употреба на алкохол. Изкуствените носове са способни да анализират различни проби: течни, твърди, газообразни. Но те отстъпват пред естествения нос, защото са строго ограничени. Те са неуморими, но в противовес твърде чувствителни на температура, на влажност, с времето на изхабяване и трябва да бъдат редовно коригирани. Счита се, че Франция е родината на съвременната парфюмерия, а и до днес тя продължава да държи първенството. Всяка година на пазара излизат над 400 нови парфюма благодарение на съвременните химични и парфюмерийни технологии за изкуственото синтезиране на мирисни молекули. За да изчезнат след три-четири години 90% от тях и мястото им да заемат нови. Над 260 предприятия, групирани в корпорации, произвеждат парфюмерийни продукти в постоянна надпревара да синтезират и лицензират все по-модерни и по-ефективни. Това, което поражда, от една страна, жестока конкуренция, а от друга, стимул за непрекъснат прогрес.

По сп. “Наука и Живот”

Какъв парфюм ви подхожда?

1. Кои цветове ви харесват най-много?

a/ цветове от природата

б/ пастелни

в/ естествени и тъмни тонове

г/ южни тонове

д/ цветовете на залеза и лунната светлина

е/ наситени тонове и слонова кост

ж/ черно, бяло и червено

з/ цветовете на дъгата и тъмнозелено

и/ оттенъци на скъпоценни камъни

2. Кои аромати ви допадат най-много?

a/ свеж въздух, морски пръски, цитрусови плодове

б/ стари английски рози, разходка из цветарски магазин, ароматизирани свещи

в/ канела, джинджифил, индийско орехче, лишеи, и мъх

г/ разходка в гората, пране съхнещо на лекия вятър

д/ тамян, гардении и жасмин, цъфтящ през нощта

е/ сладки ухания, екзотични цветя, амбър

ж/ къпини, горящо ароматно дърво, лилии, нарцис

з/ прясно окосена трева, сочни портокали, хиацинти, океански въздух

и/ малини, тубероза, стари книги, кожа

3. Кои дейности предпочитате?

a/ спортове на открито и във вода, конна езда, туризъм

б/ писане на поезия, градинарство, избиране на подаръци за семейството и приятели

в/ подводно гмуркане, новаторско готвене, шах

г/ фитнес, купони, състезателни спортове

д/ колекциониране на красиви предмети, томболи, чаени партита в розовата градина, кръгчета на въртележката

е/ пазаруване, украсяване, кулинарни вечери, обикаляне на острови

ж/ семинари, галерии за изкуство, френска кухня

з/ забавления, другарство, доброволен труд, дружески вечери, писане на писма

и/ музеи, пътувания из Европа, игра на поло, старинни къщи, концерти

4. Коя музика ви въздейства най-силно?

a/ музика за настроение, записи с естествени звуци

б/ Вивалди, песни с послание, Рахманинов

в/ добър стар рокендрол

г/ джаз и най-новата dance музика

д/ филмова музика, любовни песни

е/ класически концерти

ж/ опера

з/ популярна музика

и/ концерти с пиано и цигулка

5. Кои забавления предпочитате?

a/ пикници, кану, посещение в зоологическата градина

б/ изложения на изкуство и занаятчийски произведения, посещаване на чайна, четене в люлка

в/ кафенета, необичайна кухня, посещаванe на театър

г/ танци до сутринта, скачане в басейн посред нощ, приятен разговор

д/ вечери на свещи, танци под лунна светлина, къпане в джакузи

е/ масаж за отпускане в минерален басейн, посещаване на нови места, вечери на открито

ж/ посещение на театър и балет, стари вина, шампанско

з/ нови запознанства и ценене на старите такива, срещи на сладолед, посещение на цирк

и/ разходки в градини и цветарски изложения, посещаване на дизайнерски къщи, изтънчена кухня

Вашият коментар

РЕЗУЛТАТИ
Ако преобладава отговор А: Цитруси, океански и морски
Ако преобладава отговор Б: Цветни букети или ухания на определени цветя
Ако преобладава отговор В: Смесени подправъчни аромати и шипър
Ако преобладава отговор Г: Свежи подправъчни и цветни аромати, дървесно-мъхови шипри
Ако преобладава отговор Д: Свежи и плодови цветни аромати
Ако преобладава отговор Е: Наситени цветни, ориенталски и амброви нотки
Ако преобладава отговор Ж: Алдехидни аромати, ориенталски цветя
Ако преобладава отговор З: Зелени, плодови и морски аромати
Ако преобладава отговор И: Ориенталски, цветно-ориенталски оттенък

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории