Антоцианин : Готварски, кулинарни рецепти
Последни Рецепти
Последни Статии

Антоцианин

Добавено в Здравословно хранене, Кулинарен справочник, Основни хранителни продукти

Добави към моето меню

антоцианин
Или в какво се крие една от тайните на силата на малките горски плодове

borovinki malini kypini pix 1

Плодовете с най-мощно антиоксидантно действие съдържат клас от полифеноли (съединения в растенията), известни като антоциани – представляват най-голямата група водоразтворими цветни пигменти с цветови спектър червено-синьо-черно, като се минава и през виолетово.
Червено, виолетово и синьо оцветените дребни плодчета, плодове и произведените от тях сокове, както и червените вина, както и определени видове зеленчуци са богати на антоцианини. Те лесно и бързо се абсорбират в кръвта, където предизвикват физиологичен отговор на тялото спрямо свободните радикали.

kypini

Съдържание на антоцианини в мг/100 г тегло в свежо състояние
Къпини 115
Малини 10-60
Черни боровинки 83-420
Касис 130-400
Череши 2-450
Грозде 30-750
Арония 200-1000
Червени портокали 200
Червен лук 0-25
Червено зеле 25
Патладжан 750
Червено вино 24-35

borovinki rodopa planina

Антоцианите са допуснати на пазара като хранителна добавка (Е 163)

Антоцианите – защита от широк спектър заболявания

• Спират растежа на туморните клетки и индуцираната апоптоза (програмирана клетъчна смърт) в някои ракови клетъчни линии.
• Намаляват риска от някои сърдечносъдови заболявания.
• Повишават глюкозния толеранс и липидния профил.
• Подобряват функцията на очите.
• Ограничават клетъчните окислителни повреди на ДНК.
Редица изследвания са показали, че екстракти от плодове, богати на полифеноли, могат да се използват при различни заболявания.

Извод: Яжте повече ягоди, боровинки, къпини, арония, касис. Препоръката е да се ядат целите плодове, с кожата. Замразени, боровинки, арония, къпини могат да се ползват през цялата година. Ако имате възможност замразете в края на лятото горски плодове – боровинки, арония, касис, френско грозде и добавяйте през зимата към закуската си. Много добре се получава на шейк с добавка на банан, а може и само с вода.

Плодовете богати на антиоксиданти могат да помогнат при болка в мускулите, срещу диабет и др, дори и да стопят мазнините в областта на корема.
Високото съдържание на антиоксиданти помага на организма в борбата му със свободните радикали, включително и срещу преждевременно стареене и рак на кожата.
Консумацията им може да забави процеса на стареене.
Антоцианините могат да активират PPAR, който регулира гените, участващи в метаболизма на мазнини и глюкоза. По този начин намаляват рисковите фактори за висок холестерол, кръвно налягане и диабет.

През цялата година включвайте в храненсто си плодове в сезона им на зреене с ярки насите цветове – праскови, сини сливи, кайсии – също добре пазят от болести.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории