Храната, като необходимост : Готварски, кулинарни рецепти
Последни Рецепти
Последни Статии

Храната, като необходимост

Добавено в Здравословно хранене

Добави към моето меню

Оскъдната вечеря топи излишните килограми
Сутрин хапнете 30 на сто от дозата, а за обяд оставете половината от храната

Храненето и пиенето на течности са основните биологични потребности при човека. Те трябва да задоволяват оптимално организма от храна, вода и енергия, за да може човек да има добро самочувствие и настроение, нормално тегло и висока работоспособност.
Факт е, че хората с наднормено тегло се разболяват най-често от различни ендокринни, сърдечно-съдови, мозъчни и нервнопсихични заболявания. Това води до силно намалена работоспособност, инвалидизиране и ранно пенсиониране. Установено е, че затлъстяването намалява продължителността на живота с около 10 г.

Храненето и пиенето на течности трябва да бъде организирано системно и адекватно. Това зависи от работата и професията, физическата и интелектуална натовареност, от възрастта и пола и от националните особености и климатичните фактори във всяка страна.
Има определени минимални и оптимални норми за добро хранене и поемането на течности. Човек се храни, за да подобри и запази здравето си, да засили своите защитни сили срещу вредни фактори и болести, да има добра работоспособност и да удължи живота си.

Храната и течностите трябва да са добри не само по качество и по количество, но и да имат определена калорийна, енергийна стойност. Храната трябва да е приготвена от висококачествени и екологичночисти и разнообразни продукти, добра кулинарна обработка и с красив външен вид и обем.
Необходимо е ритмично и в определено време хранене неколкократно дневно, в зависимост от характера и изискванията на работата.
Никога не трябва да се забравя ежедневното взимане на сурови плодове и зеленчуци, които изобилстват особено през лятото и есента.

През топлите летни дни, ако извършвате тежка физическа работа при висока температура, количеството на течностите, които трябва да приемате, се увеличава. Нужно е да се увеличи и приемът на лека, но силно калорична храна. През студените и влажни сезони и различните климатични промени съотношенията се променят.

Храната, която е необходима на човека за едно денонощие, трябва да му дава около 2500-3000 калории, което е достатъчно с поемането на 100 г белтъци, 50 г мазнини и 500 г въглехидрати или съотношението на белтъчини, мазнини и въглехидрати при възрастните трябва да е около 1:1:4.
Храната се поема трикратно: сутрин на закуска около 30%, обяд – около 50% и вечеря – около 20%. В зависимост от характера на работата и възрастта, храната може да се взима и четирикратно, петкратно и т.н. Средната дневна нужда от вода и течности за възрастен е около 30-40 куб. см на килограм тегло или за човек, тежък 70 кг, това прави около 2-3 литра дневно.
Децата трябва да поемат 2-3 пъти повече течности в сравнение с възрастните.

Add to Facebook icon Add to Twitter icon Add to del.icio.us icon Add to Google Bookmarks icon Add to Svejo.net icon
Категории