Храни със защитени наименования
Добави към моето меню
Интересът към храните със защитени наименования расте
По време на изложението Агра в Пловдив (21-25.02.2018) бе проведена и конференция “Храни с географски означения – възможности за местно развитие и достъп до нови пазари”, която “Икономедиа” реализира в партньорство с фондация “Земята- източник на доходи” и Slow Food в България по проект, съфинансиран от ЕК.
България има потенциал да регистрира повече храни с географски означения в европейския регистър, но все още има редица проблеми, заради които процесът не може да бъде ускорен. Подпомагането на процеса по кандидатстване може да се случва и по линия на европейските фондове – чрез програмата за развитие на селските райони и чрез промоционалните програми, с които се рекламират различни продукти, стана още ясно по време на събитието. България почти не се възползва от тази възможност.
Продуктите със защитени наименования успяват да привлекат повече интерес, да навлязат в търговските вериги и заведенията. (такъв пример е Метро в които се предлагат продукти със запазено географско значение като розови домати от Куртово Канаре и месо от източнобалканска свиня)
През 2018 г. България има седем земеделски продукта и храни, вписани в европейския регистър на защитените наименования. Пет от тях са храни с традиционно-специфичен характер:
– филе “Елена”
Как да приготвим домашно филе “Елена”
– кайзерован врат “Тракия”
– “Пастърма говежда”
– “Луканка панагюрска”
– роле “Трапезица”.
В регистъра има и два продукта със защитено географско указание:
– българско розово масло, което може да произвежда на територията на Розовата долина
– “Горнооряховски суджук”, който може да се произвежда само в Горна Оряховица.
Български традиции в приготвяне на месни специалитети
В момента България е в процес на регистрация на първото защитено наименование за произход- Странджански манов мед, което се очаква да бъде вписано официално през лятото.
В момента в земеделското министерство има стартирана процедура и за защита на месо от източнобалканска свиня, което също кандидатства за наименование за произход. Има интерес и за други продукти като кисело мляко, лютеница, продукти от сектор плодове и зеленчуци.
По време на конференцията председателят на сдружението, подало документите за мановия мед, Манол Тодоров съобщи, че в момента се работи и по процедура за кандидатстване на странджански пчелен прашец.
Български храни с шанс за защитено географско указание
Десислава Димитрова от Slow food в България представи още няколко продукта, които могат да бъдат вписани в регистъра.
Такива са например зеленото сирене от Черни вит, колбасът нафпавок от Разложко, розовият домат от Куртово Конаре, смилянският фасул и др.
Рецепти със зелено сирене от Черни вит
Рецепти със смилянски фасул
Фестивал на чушките и доматите, традиционните храни и занаяти – Куртово Конаре фест
Защо е трудно? Основните трудности при вписването на продуктите са в няколко посоки:
– трудно сдружаването на производители, които да се заемат с регистрация на продукта, а от друга, липсва и целенасочена политика за това
– периодите за събиране и предаване на необходимите документи са дълги, процедурата по одобрение – също
– на пазара има имитации на продукти със защитени наименования и в тези случаи липсва адекватна правна защита.
Европейско подпомагане по схеми за качество
В настоящия програмен период България не се е възползвала от възможността да включи подпомагане за храни със защитени наименования в програмата за развитие на селските райони за разлика от 16 други държави. В периода до 2020 г. общо отделените средства за схеми за качество в другите държави са 379 млн. евро. От тях най-много средства ще бъдат в Италия – 91 млн. евро, Австрия – 66.48 млн. евро, Испания – над 56 млн. евро.
Ппродуктите с географски означения могат да кандидатстват и по линия на промоционалните програми на ЕС, чрез които те могат да бъдат рекламирани в други държави членки или в трети страни. През 2016 г. за продукти, свързани със схеми за качество, са били отделени 10 млн. евро, докато за 2018 г. сумата вече е 48 млн. евро от общите средства за промоционални кампании.
На този етап България няма одобрена програма за реклама на продукт с географско означение.
Защо е важно да се случва това
– за да се запази производството на традиционни български храни;
– за да запазим културни традиции;
– за да промотираме в чужбина български стоки;
– за да печелим пари от тези храни от популяризирането им в чужбина;
– за да имаме избор в магазина, когато купуваме български продукти – отгледани или приготвени традиционно и качествено.